Taxi drabbas av nätstrul
Under sommaren har Telias gprs-nät inte fungerat i alla delar av Luleå. Det ställer till det för taxibolagen.- Här i Norrbotten är vi så beroende av Telias täckning, säger styrelseordförande Tony Havo.
Sexans taxi i Luleå har haft problem med Telias gprs-nät i sommar och det har gjort att kunderna bland annat inte har kunnat betala med kort.FOTO: Martin Thelénius / Expressum
Foto: Martin Thelénius / Expressum
- Det blir självklart irritationer, det skickas bilar lite hit och dit. Det blir onödig körning. Vi måste använda telefonen mer och ringa och störa växeln, säger Niclas Silverplats, ägare av Sexans taxi.
Måste betala kontant
Nätet används även till kortbetalningar. När det inte går att koppla upp mot bankerna tvingas kunderna betala kontant och har kunden inte lösa pengar får taxin köra till närmaste uttagsautomat, utan kostnad för kunden. En extra resa som blir en utgift för taxibolaget.
Felfritt senaste åren
Sedan ungefär två år tillbaka har bolaget använt sig av Telias gprs-nät. Det är inte första gången det har varit problem med kommunikationen, men tidigare har problemet åtgärdats inom några dagar. Och det senaste året har varit felfritt, enligt styrelseordförande Tony Havo.
Men sedan i juli har problemen hopat sig och trots felanmälningar blir det inte löst.
- Telia tar emot anmälan och sedan hör man inte något mer, förrän man ringer dit nästa gång. I slutet av juli sa de att problemet var åtgärdat. Nu har det gått någon vecka till och det är fortfarande samma problem, säger Tony Havo.
Han berättar att det är extra svårt när Telias nät inte fungerar i Norrbotten.
- Det är inte samma sak om man är i Stockholm, då kan man byta till ett annat bolag över dagen. Men här är vi så beroende av Telias täckning. Så fort vi lämnar Luleå fungerar det inte, säger han.
Två anledningar
Enligt Telia beror störningarna på två saker, dels ett generellt problem som finns i delar av Norrland och dels är det specifikt problem med en mobilmast på Örnäset. Telia samarbetar med leverantören av utrustningen, Nokia, och de räknar med att utrustningen på Örnäset kan bytas någon gång i mitten på nästa vecka.
Varför har bytet inte skett tidigare?
- Jag har svårt att bedöma varför det har tagit tid, men vi är ju beroende av vad vår leverantör gör. Jag vet att vi har bytt vissa delar och viss utrustning men det har inte hjälpt, säger Telias informationsansvarig Hans G. Larsson
När det gäller den generella störningen i Norrland så menar informationschefen att det är svårare att lösa. Problemet kan enligt honom ligga hos en programvara. Men det är mer ospecifierat då det blir störningar på olika ställen och olika tider på dygnet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!