"Teoretiskt missfoster"
PÄ onsdagen presenterade VÀgverket vilka hastighetsbegrÀnsningar som ska gÀlla pÄ lÀnets vÀgar. Det blir lÀgre hastighet pÄ 325 mil och lÀnsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom totalsÄgar sÀkningarna. - Det hÀr Àr ett teoretiskt missfoster, sÀger han.
Foto:
De hastigheter som införs avviker inte mycket frÄn VÀgverkets ursprungsförslag som varit ute pÄ remissrunda. PÄ 325 mil av vÀgarna i Norrbotten sÀnks hastigheterna, bara pÄ tolv mil blir det en höjning (se kartorna).
VÀgverkets förslag har kritiserats bland annat frÄn lÀnets kommuner och lÀnsstyrelsen.
"BaklÀxa"
LÀnsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom skrÀder inte orden i sina omdömen om hastighetssÀnkningarna.
- Jag har varit i den hÀr branschen i drygt 30 Är och aldrig tidigare blivit sÄ förbannad. Det hÀr Àr ett teoretiskt missfoster som VÀgverket kunde ha hanterat pÄ ett mycket bÀttre sÀtt för Norrbottens och VÀsterbottens del. Kritiken frÄn lÀnsstyrelsen i VÀsterbotten Àr inne pÄ exakt samma linje. Det blir baklÀxa. Man har tillÀmpat samma schablonformler som i södra Sverige utan att ta hÀnsyn till att trafikintensiteten pÄ lÀnets vÀgar Àr mycket lÀgre, sÀger han.
"Marginella effekter"
Det förnekas dock av Per Eriksson, projektledare pÄ VÀgverket region norr.
- Vi har tagit hÀnsyn till mÄnga faktorer varav trafikintensiteten Àr en. Annars hade hastighetesgrÀnserna legat genomgÄende 10 kilometer i timmen lÀgre pÄ mÄnga av lÀnets vÀgar. De hÀr sÀnkningarna fÄr mycket marginella effekter pÄ körtiderna, sÀger han.
Enligt Per Eriksson berÀknas hastighetsförÀndringarna spara ett mÀnniskoliv per Är i Norrbotten. Sedan tio Är tillbaka ligger antalet dödsoffer i den norrbottniska trafiken pÄ 15-20 per Är. Dessutom berÀknas hastighetssÀnkningen leda till en minskning av koldioxidutslÀppen med 3 600 ton i Norrbotten och VÀsterbotten.
- Det Àr en sak vad som stÄr pÄ skyltarna och en annan hur fort bilisterna kör, sÀger Bo-Erik Ekholm som, precis som MotormÀnnens riksförbund, menar att om VÀgverket vill öka trafiksÀkerheten sÄ mÄste mer pengar satsas pÄ vÀgförbÀttringar och underhÄll.
- Det Àr en vanlig sammanblandning mellan hastigheterna och vÀgunderhÄllet. Det Àr tvÄ olika saker. Vi har sÀmre vÀgstandard hÀr i norr. Men det Àr regeringen som bestÀmmer vÄra anslag. Arbetet med hastigheterna syftar till att ge ett logisk och sjÀlvförklarande hastighetssystem till gagn för trafiksÀkerhet och miljö, sÀger Per Eriksson.
"Ett hinder för tillvÀxt"
- Ăh, det Ă€r VĂ€gverket region norr och vĂ€gdirektör Lena Dahlgren som totalt har misslyckats med att slĂ„ss för anslag till regionen. I stĂ€llet sĂ€nker man hastigheterna pĂ„ vĂ€gnĂ€tet som Ă€r kittet mellan orterna i Norrbotten. Det hĂ€r Ă€r ett hinder för tillvĂ€xt och nĂ€ringslivsutveckling, slĂ„r Bo-Erik Ekholm fast.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!