"Teoretiskt missfoster"

PĂ„ onsdagen presenterade VĂ€gverket vilka hastighetsbegrĂ€nsningar som ska gĂ€lla pĂ„ lĂ€nets vĂ€gar. Det blir lĂ€gre hastighet pĂ„ 325 mil och lĂ€nsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom totalsĂ„gar sĂ€kningarna. - Det hĂ€r Ă€r ett teoretiskt missfoster, sĂ€ger han.

Foto:

LULEÅ2009-10-29 06:00
Omskyltningen av vÀgarna i Norrbotten enligt den nya tiogradiga hastighetsskalan pÄbörjades i fjol med EuropavÀgarna. Vecka 46 börjar arbetet med att skylta om de övriga vÀgarna.
De hastigheter som införs avviker inte mycket frÄn VÀgverkets ursprungsförslag som varit ute pÄ remissrunda. PÄ 325 mil av vÀgarna i Norrbotten sÀnks hastigheterna, bara pÄ tolv mil blir det en höjning (se kartorna).
VÀgverkets förslag har kritiserats bland annat frÄn lÀnets kommuner och lÀnsstyrelsen.
"BaklÀxa"
LÀnsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom skrÀder inte orden i sina omdömen om hastighetssÀnkningarna.
- Jag har varit i den hĂ€r branschen i drygt 30 Ă„r och aldrig tidigare blivit sĂ„ förbannad. Det hĂ€r Ă€r ett teoretiskt missfoster som VĂ€gverket kunde ha hanterat pĂ„ ett mycket bĂ€ttre sĂ€tt för Norrbottens och VĂ€sterbottens del. Kritiken frĂ„n lĂ€nsstyrelsen i VĂ€sterbotten Ă€r inne pĂ„ exakt samma linje. Det blir baklĂ€xa. Man har tillĂ€mpat samma schablonformler som i södra Sverige utan att ta hĂ€nsyn till att trafikintensiteten pĂ„ lĂ€nets vĂ€gar Ă€r mycket lĂ€gre, sĂ€ger han.
"Marginella effekter"
Det förnekas dock av Per Eriksson, projektledare pÄ VÀgverket region norr.
- Vi har tagit hĂ€nsyn till mĂ„nga faktorer varav trafikintensiteten Ă€r en. Annars hade hastighetesgrĂ€nserna legat genomgĂ„ende 10 kilometer i timmen lĂ€gre pĂ„ mĂ„nga av lĂ€nets vĂ€gar. De hĂ€r sĂ€nkningarna fĂ„r mycket marginella effekter pĂ„ körtiderna, sĂ€ger han.
Enligt Per Eriksson berĂ€knas hastighetsförĂ€ndringarna spara ett mĂ€nniskoliv per Ă„r i Norrbotten. Sedan tio Ă„r tillbaka ligger antalet dödsoffer i den norrbottniska trafiken pĂ„ 15-20 per Ă„r. Dessutom berĂ€knas hastighetssĂ€nkningen leda till en minskning av koldioxidutslĂ€ppen med 3 600 ton i Norrbotten och VĂ€sterbotten.
- Det Ă€r en sak vad som stĂ„r pĂ„ skyltarna och en annan hur fort bilisterna kör, sĂ€ger Bo-Erik Ekholm som, precis som MotormĂ€nnens riksförbund, menar att om VĂ€gverket vill öka trafiksĂ€kerheten sĂ„ mĂ„ste mer pengar satsas pĂ„ vĂ€gförbĂ€ttringar och underhĂ„ll.
- Det Ă€r en vanlig sammanblandning mellan hastigheterna och vĂ€gunderhĂ„llet. Det Ă€r tvĂ„ olika saker. Vi har sĂ€mre vĂ€gstandard hĂ€r i norr. Men det Ă€r regeringen som bestĂ€mmer vĂ„ra anslag. Arbetet med hastigheterna syftar till att ge ett logisk och sjĂ€lvförklarande hastighetssystem till gagn för trafiksĂ€kerhet och miljö, sĂ€ger Per Eriksson.
"Ett hinder för tillvÀxt"
- Ă„h, det Ă€r VĂ€gverket region norr och vĂ€gdirektör Lena Dahlgren som totalt har misslyckats med att slĂ„ss för anslag till regionen. I stĂ€llet sĂ€nker man hastigheterna pĂ„ vĂ€gnĂ€tet som Ă€r kittet mellan orterna i Norrbotten. Det hĂ€r Ă€r ett hinder för tillvĂ€xt och nĂ€ringslivsutveckling, slĂ„r Bo-Erik Ekholm fast.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om