Kalle Sandhammar, chefredaktör på NSD, håller inte med.
–•En klädaffär tar betalt för sina kläder. På samma sätt behöver vi få betalt för det vi producerar. Vi tror att det är bättre med tydlighet, säger han.
Hallandstidningarna införde digitala prenumerationer i februari.
Sedan övergången har Hallands Nyheter bromsat tappet i upplaga.
Den norska tidningen Fædrelandsvennen, förebild för många svenska tidningar, sålde 300 prenumerationer första betalveckan.
”Hårdaste inlåsning jag hört”
Men dessa tidningar bjuder fortfarande på vissa artiklar, exempelvis från nyhetsbyråer.
Malin Henrikson, redaktionschef på Hallands Nyheter, tror inte på betalmodellen i Norrbotten.
–•Det är den hårdaste inlåsning jag hört talas om. Vi var inne på det, men jag tror inte att det går. Eller det kanske det gör. Det blir intressant att följa, säger hon.
Även Piteå-Tidningen inför digitala prenumerationer i höst.
–•Vi har nog valt en lika hård väg som NSD och Kuriren. Vi satsar på dem som betalar för tidningen. Vad man riskerar är ju annonsintäkterna på webben, när besökssiffrorna minskar. Trafiken kommer att gå ner men våra kärnläsare kommer att vara där, säger Bengt Larsson, redaktionschef på PT.