Tidigare har skärmflygare varit hänvisade till att starta och kasta sig ut från berg eller dras upp i luften med hjälp av en vajer.
- Vi har samma skärmar. I stället för berget har vi en tvåtaktsmotor med propeller som gör att vi kommer upp i luften och det ger flygningen en helt ny dimension. Det här är det verkliga folkflyget och uppe i luften är jag lika flexibel som en fågel, säger Peter Backman.
Som en fågel
Det är imponerande och lockande att se när Backman flyger ovanför fältet vid före detta AF 1 i Boden. Han far runt som en fågel i luften, stiger, sjunker och svänger.- Det är en härlig känsla att kunna flyga, säger han.
Den här morgonen är luften lugn och stilla, precis som det ska vara för nybörjaren, utan termik. Uppåtgående varmluft är, å andra sidan, vad mer avancerade friflygare söker för att snabbt ta sig uppåt.
- Ibland kan det kännas som att åka hiss. En del som är riktigt avancerade gör loopingar och pressar gränserna. Det viktiga är dock att alltid flyga så att man klarar av det.
De här, de minsta av flygande maskiner, har funnits i flera årtionden utomlands och är sedan tre år tillbaka även godkända i Sverige.
Gott omdöme
En paramotor, motorskärm, får användas överallt utom där den kommer i närheten av annan flygverksamhet. Det måste också vara klart väder och piloten ska kunna se marken.- Det är bättre att vara på marken och längta upp än att vara uppe och längta ner och det handlar om att ha gott omdöme.
Under sommaren har Peter Backman slagit svenskt rekord i längdflygning, när han på kvällen och natten mellan den 16 och 17 juli flög från Merkenes vid norska gränsen till Piteå.
Han berättar att det var viktigt att välja ett tillfälle med bra väder i fjällen, inlandet och kusten.
- Det var ett stabilt högtryck och medvind. Jag hade också med mig extra bensin.
Kräver certifikat
För att få använda en paramotor krävs ett certifikat som kostar omkring 10 000 kronor och kan tas under några dagar, nästa kurs i Norrbotten blir i september.- Under utbildningen handlar det mesta om meteorologi och att lära sig tyda väder och framför allt "mikrometeorologi", vädret i den närmaste omgivningen.
Backman berättar att han under flygningarna har sett alla sorters djur utom björn och att de inte blir störda.
- Jag har också bara mött positiva reaktioner från människor som vinkar och tjoar.
Han säger att eftersom utrustningen är lätt går det att stoppa in den i bilen och åka dit man vill.
- Motorn väger drygt 20 kilo tom och den och skärmen, som väger sex kilo, ryms i vilken liten bil som helst. Att bli klar för att flyga tar bara fem minuter.
Samarbetar med hemvärnet
I Boden har man bildat en egen klubb och inlett ett samarbete med Hemvärnet för att bland annat söka efter försvunna personer, hjälpa till vid bränder och fungera som målflyg.- Intresset är stort och det kommer att bli en explosion, som när snöskotern kom på 1970-talet, säger Kalle Olsson som också flyger paramotor och är medlem i klubben, säger Backman.
Blir som ett gift
I Norrbotten finns det omkring 50 motorskärmar och man kan få en paramotor från omkring 50 000 kronor och uppåt.- Det är billigare att ha en paramotor än att ha snöskoter eller motorcykel.
Peter Backman säger att flygningen blir som ett gift och beroendeframkallande på samma sätt som golf, fiske och segling.
Du som är intresserad kan läsa mer på www.paragliding.se och www.redout.se.