Trafikverkets personal på plats vid Rensjön har inte kunnat nå fram till själva olycksområdet vid klockan 11.30 på fredag.
– Det vi ser på avstånd är att sex kontaktledningsstolpar med mellanliggande sektioner som har rivits ned, säger Fredrik Rosendahl, underhållschef på Trafikverket i Norrbotten.
Beror de rivna kontaktledningarna på stormvädret eller på tågolyckan?
– Vi vet inte ännu. Vi måste göra en ordentlig riskanalys först. I och med att vi inte kan identifiera riskerna ännu, kan vi inte börja arbeta. Först måste vi jorda ner anläggningen, så att det blir säkert att vistas där för personalen. Det får inte vara kvar spänning i backen, säger Rosendahl.
Inga godsvagnar spårade ur
Enligt Fredrik Rosendahl har inga av Green Cargossjävla godsvagnar spårat ur.
– Däremot har ett antal containrar som har fallit av vagnarna. Det var inget farligt gods i vagnarna, så mycket vet jag. Inga personskador heller.
Han bedömer att personalen ska kunna nå fram till det aktuella området vid lunchtid.
– Först då kan olycksplatsutredningen initieras. Vi får titta på orsakerna till olyckan och även hur räddningsarbetet ska utföras.
Underhållsentreprenörer underrättas i skrivande stund. En hastighetsnedsättning sker också på E10 i området, eftersom Trafikverket ska anlägga en anslutningsväg till olycksplatsen.
– Vi utarbetar en trafikplan just nu. Det är ett omfattande jobb men vi kommer att jobba dygnet runt med detta, säger Rosendahl
SMHI har samtidigt utfärdat en klass 2-varning för stormvindar i området vilket kan göra att arbetet med att färdigställa spåret kan dra ut på tiden.