Två avhopp från skärgårdstrafiken

Ingen av de senaste aktörerna inom skärgårdstrafiken i Luleå har lämnat in något anbud i den senaste upphandlingen. Brändögruppen har till och med sålt båten Kungsholm.

LÄMNAR LULEÅ. Brändögruppen har sålt Kungsholm till Roslagen sjötrafik.

LÄMNAR LULEÅ. Brändögruppen har sålt Kungsholm till Roslagen sjötrafik.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-10-29 13:48

– Det var ett affärsmässigt beslut som vi tog efter visst övervägande, säger Göran Widén, delägare i Brändögruppen.

Kungsholm såldes till Roslagens sjötrafik förra veckan. Samma vecka som anbudet för skärgårdstrafiken skulle lämnats in.

– Vi hade räknat med att lämna in ett anbud och utrustat henne för detta också. Men när vi tittade på upphandlingen så hade den minskat en del i omfattning. Samtidigt så dök det upp en köpare vars båt brunnit upp. Och i bakhuvudet så hade man det strul som varit tidigare med överklagningar och annat...Det kändes tryggare att sälja, helt enkelt, säger Göran Widén.

Luleå kommun har minskat antalet timmar från 620 till 470, men samtidigt lämnat marginal för att handla upp fler timmar vid behov.

– Det var snävare att räkna hem det i alla fall. I övrigt tycker jag det var en bra upphandling man tagit fram, med rätt kvalitetskrav och viten om man inte sköter sig, säger Göran Widén.

Brändögruppen har kvar pendlingstrafiken med båten Gajecha och har även ett år kvar på kontraktet med Stella Marina.

Har ni några planer på att ersätta Kungsholm?

– Vet ej. Det beror på hur allting utvecklar sig här.

Inte heller Bernt Lindbäck, ägare av L-Line som skött trafiken den senaste perioden med båten Eskil, har lämnat in något anbud.

– Vi gjorde en ordentlig utvärdering och kom fram till att vi inte kunde lämna in något anbud. Det främsta skälet är de säkerhetsbrister jag påtalat tidigare, i första hand hamnarna på Brändöskär och Hindersön, säger Bernt Lindbäck.

Kommunen har gjort en del åtgärder i hamnarna och har en annan åsikt i frågan än Lindbäck.

L-Line har redan trafik med båtarna Favourite och Forte, och även den del egen verksamhet med Eskil.

– Men vi behöver en upphandling i grunden för att få ihop det med Eskil. Vi tittar på lite andra möjligheter, säger Bernt Lindbäck.

Vilka andra aktörer som kan ha lämnat in anbud till skärgårdsupphandlingen är svårt att spekulera kring. Luleå kommun har hänvisat till upphandlingssekretess tills vidare när det gäller hanteringen av anbuden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om