– Det är unikt, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.
Två av fem isbrytare har fått avbryta sina respektive isbrytningsexpeditioner på grund av att det redan är öppet vatten i stora delar av Bottenviken.
Sjöfartsverket beskriver läget som exceptionellt lindrigt i de svenska farvattnen för årstiden.
– Den här tiden på året brukar innebära betydligt besvärligare isförhållanden än vad som är fallet nu, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
I skärgårdarna längs Norrlandskusten ligger en del gammal is kvar, men på Bottenhavet och i nästan hela den svenska delen av Bottenviken är det öppet vatten.
På grund av detta har flera isbrytare dragit sig tillbaka för säsongen. Kvar i tjänst är bara isbrytarna Ale, Frej och Ymer som är stationerade i Bottenviken.
– Det är unikt att Ale, som ursprungligen är specialbyggd för att assistera i Vänern, har kunnat betjäna trafiken till och från Karlsborg i Bottenviken i första halvan av mars. Det är en månad som brukar innebära betydligt besvärligare isförhållanden än i år, säger Amund E. B. Lindberg.
Att isen försvunnit extra tidigt just i år har flera förklaringar. Bland annat handlar det om vindriktningarna över Bottniska viken som fått isen att blåsa mot den finska sidan.
En annan sannolik orsak är den varma sommaren 2018 som gett höga temperaturer i vattnet till havs.
– Det finns i nuläget ingenting som tyder på istillväxt. Vi räknar med att avveckla de kvarvarande isbrytarna i takt med att isutbredningen fortsätter att minska. En gissning är dock att det kommer att krävas isbrytarassistans till och från svenska hamnar i Bottenviken till och med första halvan av maj. Detta eftersom vindarna kan vända och istäcket återigen lägger sig i svenska farvatten, säger Amund E. B. Lindberg.