Det var i vintras som Justitieombudsmannen krävde svar från LTU efter att ha mottagit en anmälan från en student som menade att hennes betyg ändrats som en repressalie, efter att hon varit kritisk mot två lärare i en kurs.
LTU framhåller i sitt svar att inga betyg ändrats, men har i utredningen noterat en teknisk miss. Universitetet medger att eleven fått en notis om att en inlämningsuppgift bedömts som godkänd och senare fått en ny notis om att bedömningen ändrats. Universitetet har kommit fram till att det handlar om en intern och en preliminär bedömning av en uppgift, som eleven egentligen aldrig skulle fått ta del av, och som i sig inte är att bedöma som ett betyg.
LTU menar att misstaget beror på en felinställning i lärplattformen Canvas. Universitetets IT-tekniker redogör för olika inställningar i lärplattformen där en slags grundinställning automatiskt skickar ut notiser till studenter om hur en uppgift bedömts, om inte läraren ändrar inställningen. LTU noterar också att flera grupper fått samma notiser som studenten i fråga. Något som JO också tar hänsyn till i sin bedömning.
JO anser att universitetet kunnat redogöra för att inget betyg ändrats och att det inte heller har handlat om någon form av repressalie mot den enskilda studenten. Däremot uppmanas LTU att se över sin kommunikation via lärplattformar.
"I det här fallet har studenterna fått information om en preliminär, intern bedömning av en inlämningsuppgift, vilken aldrig var avsedd att nå dem. Det är naturligtvis inte bra, i synnerhet eftersom den preliminära bedömningen sedan har kommit att ändras", skriver JO.
JO avslutar ärendet, men betonar att universitetet är ansvariga för att kommunikationen med studenter ska vara tydlig. En kopia på beslutet i ärendet skickas också in till Universitetskanslerämbetet, som är tillsynsmyndighet för högskolor och universitet i Sverige.
– Jag vill framhålla att det ytterst är varje lärosätes ansvar att säkerställa att den information som förmedlas till studenter är tydlig och korrekt, skriver JO.