Det var Folkpartiet som lagt en motion till kommunfullmäktige med sju förlag för att förbättra kollektivtrafiken i Luleå.
Bland annat om att busshållsplatser skulle upplysas med solljusarmaturer. Partiet ville också se en utveckling av busshållsplatsen på Smedjegatan.
Dålig luftkvalitet
Vänsterns Bertil Bartholdsson tog frågan vidare.
– Busstrafiken har nästan fördubblats på tio år och biltrafiken har också ökat. Kommunen klarar inte luftkvaliteten i centrum. När trafiken släpps på på Smedjegatan kommer vi att se att det blir för trångt. För att vi ska ha ett levande centrum bör Smedjegatan behållas som bussgata, säger han.
Så kallat nattstopp debatterades också. Det är att passagerare som åker buss på natten ges möjlighet att kliva av bussen också där det inte finns busshållplatser. Förslaget är en del i att Luleå ska bli tryggare.
Folkpartiet vill i sin motion att frågan utreds.
Nattstopp när det går
Men Luleå lokaltrafik skriver att chaufförerna idag har en dialog med kunderna om det går att stanna vid något annat ställe och att det fungerar. Införs nattstopp kommer det påverka tidtabellen.
Folkpartiets vill också att alla nya bussar ska ha bälten.
Här svarade Luleå lokaltrafik att de inte avser att ha bälten i bussarna som går i stadstrafik. Om det finns säkerhetsbälten i bussen är det enligt lagen chaufförens ansvar att kontrollera att barn under 15 år tagit på sig bälten och det är inte genomförbart i stadstrafik.
Folkparitets motion om en bättre kollektivtrafik fick avslag i sin helhet.
Yvonne Stålnacke, (S), kommunalråd argumenterade för avslaget.
– Det ar en bra motion och många av förslagen är något vi redan arbetar med, säger hon.