Den långa och svåra vintern anges som orsak till att bara drygt 87 procent av persontågen var i tid 2011. På godstågssidan såg det ännu värre ut – knappt sju av tio tåg rullade in på slutstationen på angett klockslag. 2014 har siffrorna förbättrats – något. Under året har nio av tio persontåg gått punktligt – en förbättring med tre procentenheter.
– Det är glädjande att trenden är positiv. Men vi är inte nöjda med att 9 av 10 persontåg går i tid säger Gunnar Malm.
På godstågssidan däremot visar siffrorna faktiskt en försämring jämfört med 2013, från 80 procent till dryga 78.
I ett pressmeddelande skriver Trafikverket att tågförseningar kostar Sverige cirka fem miljarder per år.
– Att fortsätta arbeta med punktlighet är oerhört angeläget men det kommer att ta tid att komma till rätta med eftersatt underhåll i ett komplicerat system med hög belastning och höga krav, inte minst på säkerhet. Resultaten kommer inte över en natt, men vi tar steg tillsammans framåt varje dag, avslutar Gunnar Malm.