Som NSD skrivit har Marko Salmela, 53, svåra problem med smärtor efter incidenten med bedövningen inför hans axeloperation. När vi når verksamhetschefen för anestasi, operation och intensivvård på Sunderby sjukhus vill hon inte gå in djupare i just Markos ärende.
"Jag kan inte gå in på frågor eller resonera kring situationer som rör enskilda patienter, eftersom jag enligt gällande lagstiftning om patientsekretess inte får uttala mig i individuella patientärenden", skriver Jeanette Viklund i ett mejl till NSD.
Hon menar att de alltid välkomnar synpunkter från patienter och tar dem på stort allvar.
"Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vården, justerar rutiner och följer upp de synpunkter vi får till oss och patienters återkoppling är en viktig del av detta arbete."
Patienter som har synpunkter på vården uppmanas att vända sig till patientnämnden. Patientnämnden i sin tur vidarebefordrar synpunkterna till berörd verksamhet, som då besvarar frågorna.
Om patienten upplever att svaren inte är tillräckliga, kan patientnämnden bistå i en fortsatt dialog mellan patienten och verksamheten.
"Om patienten önskar en oberoende granskning kan en anmälan göras till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), vilket vi inom verksamheten välkomnar. Ivo bedömer då ärendet och återkopplar vid behov, varefter vi från verksamheten redovisar en åtgärdsplan", avslutar Jeanette Viklund sitt mejl till NSD med.