Verksamhetschefen erkände misstag i brev: "Får inte uttala mig"

Marko Salmela opererades för sin axel och lever idag med svåra smärtor då bedövningen gick fel. Han har sökt svar från Sunderby sjukhus sedan hösten 2023.
– Jag får inte uttala mig i individuella patientärenden, svarar verksamhetschefen Jeanette Viklund till NSD.

Jeanette Viklund, verksamhetschef för anestesi, operation och intensivvård i Sunderbyn vill inte uttala sig om enskilda situationer eller patienter på grund av patientsekretessen.

Jeanette Viklund, verksamhetschef för anestesi, operation och intensivvård i Sunderbyn vill inte uttala sig om enskilda situationer eller patienter på grund av patientsekretessen.

Foto: Reino Jillker

Luleå2025-05-30 00:01

Som NSD skrivit har Marko Salmela, 53, svåra problem med smärtor efter incidenten med bedövningen inför hans axeloperation. När vi når verksamhetschefen för anestasi, operation och intensivvård på Sunderby sjukhus vill hon inte gå in djupare i just Markos ärende.

"Jag kan inte gå in på frågor eller resonera kring situationer som rör enskilda patienter, eftersom jag enligt gällande lagstiftning om patientsekretess inte får uttala mig i individuella patientärenden", skriver Jeanette Viklund i ett mejl till NSD.

Hon menar att de alltid välkomnar synpunkter från patienter och tar dem på stort allvar.

"Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vården, justerar rutiner och följer upp de synpunkter vi får till oss och patienters återkoppling är en viktig del av detta arbete."

Patienter som har synpunkter på vården uppmanas att vända sig till patientnämnden. Patientnämnden i sin tur vidarebefordrar synpunkterna till berörd verksamhet, som då besvarar frågorna.

I ett brev från Sunderby sjukhus till Marko, undertecknat av Jeanette Viklund, erkänner verksamhetschefen att de brustit i rutinen.
I ett brev från Sunderby sjukhus till Marko, undertecknat av Jeanette Viklund, erkänner verksamhetschefen att de brustit i rutinen.

Om patienten upplever att svaren inte är tillräckliga, kan patientnämnden bistå i en fortsatt dialog mellan patienten och verksamheten.

"Om patienten önskar en oberoende granskning kan en anmälan göras till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), vilket vi inom verksamheten välkomnar. Ivo bedömer då ärendet och återkopplar vid behov, varefter vi från verksamheten redovisar en åtgärdsplan", avslutar Jeanette Viklund sitt mejl till NSD med.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!