Friskolan Norrlands entreprenörsgymnasium i Luleå startade sin verksamhet 2005. Målsättningen är att utbilda elever till att bli redo för egenföretagande efter gymnasiet.
Nytt koncept
Cirka tjugo procent av skolans kursinnehåll består i dag av projekt på uppdrag av näringsliv eller organisationer.
Gymnasiet har samverkansprojekt med 50 större företag från regionen och undervisningar med gästföreläsare från näringslivet.
På onsdagen avslöjade entreprenörsgymnasiet sitt nästa steg i utvecklingen av helhetskonceptet, ett så kallat entreprenörshus där skolan satsar på ett mentorsprogram med tolv erfarna företagsprofiler.
Både inre och yttre
Tanken är att eleverna ska lära sig både inre och yttre entreprenörskap samt nätverkande med hjälp av mentorerna.
Ett inre entreprenörskap syftar till att förbättra elevernas drivkrafter som självbild, framtidstro och kreativitet, medan det yttre entreprenörskapet är förmågan att upprätta affärsmodeller och driva projektmetodik.