"Vi tycker det är skandal"

Papperstillverkaren Billerud Korsnäs har sedan i fredags varit utan sin internetuppkoppling – vilket ställer till stora problem för företaget.

Problem. "Vi har varit kontakt med dem flera gånger, men det har fortfarande inte hänt något", säger Charlotta Norman om att Telia inte löst Billerud Korsnäs uppkopplingsproblem.

Problem. "Vi har varit kontakt med dem flera gånger, men det har fortfarande inte hänt något", säger Charlotta Norman om att Telia inte löst Billerud Korsnäs uppkopplingsproblem.

Foto: Lotta Nilsson

Luleå2016-07-06 18:05

Det var under fredagen förra veckan som Billerud Korsnäs tappade sin internetuppkoppling vid mätstationen. Charlotta Norman, är chef för virkesmätningsföreningen som arbetar i uppdrag för Billerud Korsnäs, berättar att det har ställt till med stora problem för hela företaget.

Anläggningen kan nämligen inte registrera de dryga 100 lastbilar som kommer förbi bruket dagligen. Och det i sin tur innebär att ingen kan ta del av vad för produkter som finns tillgängliga vid anläggningen.

– Nu får vi skriva allt på papperslappar och det ligger runt 400 lappar som vi måste efterregisteras. Det är allt möjligt som körs in på bruket, som virke och kalk, som vi inte kan registrera, säger Charlotta Norman, chef för virkesmätningsföreningen.

Men att efterregistera allt uppgifter kommer innebära en ekonomisk förlust för företaget. Extra personal behöver kallas in för att arbetet ska hinnas med och sedan finns det en risk att uppgifterna inte blir helt korrekta.

Därför ställer sig de nu kritiska till Telias hantering att lösa problemet.

– Vi har felanmält redan i fredags till Telia och vi har varit kontakt med dem flera gånger, men det har fortfarande inte hänt något. Vi tycker det är skandal, säger Norman.

Men vad felet beror på finns det delade uppfattningar om – enligt presschefen Irene Krohn på Telia ska det inte finns något pågående fel hos företaget. Hon kan dock bekräfta att det har funnits ett fel, men att det ska vara återgärdat.

Men Krohn tycker att det låter märkligt att de inte ska ha fått någon hjälp när de ringt in.

– Det låter jättekonstigt, det är ett stort företag och de har en kontakt hos oss. Så därför måste vi ta kontakt med dem direkt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om