Vid slutstationen

Efter 123 år, två världskrig och hot om skrotning tre gånger, är det nu dags för en historisk malmvagn att rota sig.

Bromshandtaget, nymålat i härlig röd färg.

Bromshandtaget, nymålat i härlig röd färg.

Foto: Martin Thelénius / Expressum

Luleå2010-08-13 06:00
-  Det är en specialvagn för malmtransport som var unik i Europa under den tiden. Så unik att den presenterades 1888 i Railway Gazette i USA, berättar E. Bertil Persson, medlem i Malmbanans vänner och även den som arbetat med restaurationen av vagnen.
Mycket timmar
Han har lagt 170 timmars arbete på vagnen som snart ska flyttas in i Norrbottens järnvägsmuseum,.
- Jag har har nog 60 timmars arbete kvar innan den är helt klar, säger Persson.
Historien kring om den engelska malmvagnen är lång.
Persson berättar med stor entusiasm om vad som hänt med vagnen under de 123 år den har varit i bruk. Vagnen tillverkades 1887 och kom till Luleå 1888.
Malmvagnen användes under första världskriget och när den hade nått i 55 års ålder togs alla vagnar i årsmodellen ur bruk.
Dammades av
Men snart var andra världskriget igång och på grund av bristen på malmvagnar dammades de skrotfärdiga vagnarna av och fick åka ut på rälsarna igen.
När kriget var slut 1945 väntade man en lågkonjuktur, men så blev inte fallet. Malmexporten ökade och inte förrän 1976 blev det dags att ställa av vagnarna för gott.
- Vid den här tiden hade jag kommit ikapp historien och fått reda på att det i Eskilstuna fanns engelska malmvagnar som vi kunde modernisera, eller rättare sagt reparera som museiföremål. På den vägen är det, säger Persson.
Delar saknades
1977 fanns vagnen i Luleå, och har hunnit stå parkerad på Notviken, Storheden och nu senast, Karlshäll i Karlsvik. Men renoveringen fick vänta ända till i år.
- Det var för många reservdelar som saknades för att kunna få den i originalskick. Så jag bestämde mig för att vänta, berättar E Bertil Persson.
Över hundra år har gått sedan malmvagnen första gången rullade ut på en räls. Nu har den kommit fram till sin slutstation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om