Det är socialdemokraten Linus Sköld från Älvsbyn som på tisdagen ska upp i en debatt i riksdagen med Gustav Fridolin (MP). Det gäller en interpellation som Sköld ställt till utbildningsministern angående bedömning i skolan.
Han menar att skoldebatten till största delen präglas av summativ bedömning, det vill säga nationella prov och betyg, och vill göra större plats för formativ bedömning, som handlar om att man bedömer eleven utifrån hur den presterat och hur eleven ska utvecklas vidare.
– Jag är inte jättemissnöjd med det system vi har nu och det ena utesluter inte det andra. Men jag skulle gärna vilja att vi tänker igenom allt utifrån möjligheten att det kan finnas andra sätt att nå ännu längre för att utveckla och utvärdera elevernas kunskaper, säger Linus Sköld.
Tanken är att nyansera och fördjupa det nationella samtalet om skolans bedömning.
– Vi behöver komma ifrån ändlösa diskussioner om från vilken årskurs betyg ska sättas och i stället börja tala om vad de egentligen är bra för och vilka brister de har.
Linus Sköld är vikarie i riksdagen för Haparandabon Ida Karkiainen, som är föräldraledig.