Vy tåg hävdar force majeure på grund av kylan

Vy tåg uppgav att man måste avboka innan avgång för att få tillbaka pengarna för sin inställda tågresa. Men bolaget ändrade sig på onsdagen och berörda resenärer får biljettkostnaden tillbaka utan att avboka. Men de kommer inte att ta in ersättningstrafik.

Gällivare station (vinter). Norr Tåg/Vy Tåg.

Gällivare station (vinter). Norr Tåg/Vy Tåg.

Foto: Niclas Petersson

Luleå2024-01-03 20:00

Vy tåg meddelade under tisdagen att de ställer in alla tåg från länet på grund av kylan. På deras hemsida uppgav tågbolaget att den resenär som ville ha pengarna tillbaka "måste [...] avboka innan tågets avgång", en skrivning som fick Emil Pettersson, som själv har en resa inbokad, att reagera.

– För att få ersättning så skriver de att man måste avboka sin resa, men jag tänker att det som händer när man avbokar är att man bryter avtalsförhållandet själv och då ger upp sina rättigheter enligt resedirektivet, säger han.

– Man får ju absolut ställa in tåg för att det är kallt, men första frågan då är hur kallt det är. Är det naturkatastrof-kallt som force majeure – det skulle jag gissa att det inte är. Det är bra att de ställer in tåg om det finns en risk, men då ska det de ordna med ersättningsresor och täcka extrakostnader, vilket de säger att de inte ska göra.

undefined
På tisdagen uppgav Vy-tåg på sin hemsida att resenärer som ville ha pengar tillbaka för inställda resor var tvungen att avboka innan tågets avgång.

På onsdagen uppgav tågbolaget att de kommer att betala tillbaka biljettpriset till samtliga resenärer.

– Han har alternativ nu, att vänta och boka om när vi kör tågen eller så kan han få pengarna tillbaka oavsett om han har en sådan biljett som ger pengarna tillbaka eller inte, säger Christer Berglund, affärschef på Vy tåg.

Bolaget kommer dock inte att ordna med ersättningstrafik och hävdar force majeure, att händelsen skulle vara omöjlig att förutse.

– Bussbolagen ser också att det inte är rimligt att köra just nu när det är så extremt kallt. Det blir ett moment 22 att hänvisa till en buss som inte går.

Vad är ditt råd till resenärerna?

– Om det känner att de kan vänta till fram mot helgen, då det ser ut att bli mildare, kan de boka om sin biljett. Alternativt, om man ser att man kan lösa det på annat sätt, får man pengarna tillbaka – där måste den enskilde välja vad som passar bäst.

Får man ersättning för de eventuella extrakostnader det medför?

– Nej, det är det som är force majeure egentligen.

Som konsument är det inte självklart att man alltid har rätt till ersättning.

– Är det här att anse som en extrem och extraordinär omständighet eller är det inte det? Är det inte det har man absolut rätt till ersättning, säger Renée Rosell, konsumentvägledare på Luleå kommun:

– Tycker man att Vy tåg har agerat felaktigt kan man alltid pröva det i Allmänna reklamationsnämnden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!