34 Nextjet-passagerarna som trodde de var på väg till Göteborg men hamnade i Luleå, där de fick spendera natten, kan alltså ha rätt till en minimisumma på 250 euro per person. En total utgift om 85 000 kronor för företaget.

Trots att många passagerare vittnade om att flygbolaget hanterade det hela väl med snabbt inbokade hotellnätter kan de alltså ändå ha rätt till ersättning.

Det är en Europaförordning som reglerar flygbolagens ersättningsskyldighet vid inställda plan och förseningar. Huvudregeln är att passagerare som drabbats av en försening på tre timmar eller mer har rätt till kompensation om 250 euro.

EU-bestämmelsen gäller inte enbart Nextjet utan samtliga flygbolag som omfattas av EU-bestämmelsen.

Uppdaterad 12:37

Enligt uppgifter från Jens Harrysson, försäjlningschef vid Nextjet, ska samtliga passagerare under gårdagen ha blivit kontaktade av flygbolaget och erbjudits ersättningen om 250 euro plus eventuella utlägg i samband med flygningen som gick snett.