Naturkompaniet har aldrig varit en del av black friday och väljer även i år att stå utanför. I stället är alla välkomna att besöka någon av kedjans 35 butiker för att ta en kopp kaffe och få sina kängor vaxade utan kostnad.

– Vi vill undvika konsumtionshysterin och inspirera till att vårda och ta hand om sina produkter, säger Jonna Nyman som är butikschef för Naturkompaniet i Luleå.

Hushållen står för två tredjedelar av de konsumtionsbaserade utsläppen av växthusgaser, enligt Naturvårdsverket. I det ingår livsmedel, boende och transporter – som är de största posterna – men även kläder, skor och andra inköp.

Artikelbild

| Stefan Marklund, ordförande för Naturskyddsföreningen i Luleå, slår ett slag för återbruk och att äga saker tillsammans med andra.

Olov Stenlund, som är säljare i Naturkompaniets Luleåbutik, tycker att det är rimligt att den som vill vara ute i naturen också tar ansvar för miljön och klimatet.

– Vi säljer produkter för uteliv och vi vill vara ute och vi vill vårda naturen, säger han.

Hur medvetna är kunderna?

– Mycket. Folk frågar väldigt mycket, jag hade till och med en kund som ringde och frågade varifrån ullen i jackan kommer.

Naturkompaniet säljer relativt dyra produkter. Enligt Stenlund och Nyman är tanken att produkterna ska hålla så länge som möjligt för att kunderna inte ska behöva köpa nytt varje år.

– Man ska kunna lita på att grejerna håller och om de går sönder lagar vi dem. Black friday blir bara äckligt, det pumpas ut "köp, köp, köp", säger Olov Stenlund.

Ni har ändå ett koncept för att locka folk till butiken. Är det inte hyckleri?

– Nej, vi är ju en butik. Vi är fortfarande kommersiella och säljer grejer, men vi kan väl göra det så bra som möjligt.

Blir inte kunderna besvikna när ni inte har några bra erbjudanden?

– Ett fåtal, ja, men de flesta är väldigt positiva. Man märker att de tycker att det är bra att vi står utanför hetsen och hysterin, säger Jonna Nyman.

Det finns fler kritiker till black friday. På Facebook har 36 000 personer tackat ja till evenemanget "Black friday – jag köper det inte", som Naturskyddsföreningen står bakom med målet att uppmuntra till konsumtion med eftertanke.

– Vi slår ett slag för återvinning och återbruk, säger Stefan Marklund, Naturskyddsföreningens ordförande i Luleå.

Han anser att stora reakampanjer som black friday gör att kunderna handlar mer än de egentligen behöver.

– Det finns väldigt eleganta sätt att få oss att konsumera mer, det är så systemet är uppbyggt. Men det är klart det finns mycket som talar för att man ska försöka återbruka och återanvända så mycket som möjligt.

Marklund skulle också gärna se mer gemensamt ägande.

– Man behöver inte ha en egen släpvagn eller alla stegar. Det kan man dela med grannen.

Dagens namn: