Vem har inte sett det gamla stridsflygplanet som välkomnar, eller säger adjö, till resenärer som passerar Luleå Airport?

Flygplanet, en Saab S35E "Draken ", placerades på platsen 1984 vid invigningen av den nya stationsbyggnaden på Luleå Airport, eller Kallax som den då hette.

Men som med allt, människor som maskiner, sker ett visst naturligt förfall med åren.

Artikelbild

| Med hjälp av en kran lyftes Drakenplanet vid Luleå airport ned i slutet av mars i år.

I Drakens fall betyder det bland annat att färgen flagnat bort och att den levt sitt liv mer eller mindre i mörker trots den grandiosa placeringen vid flygplatsens infart. I mars i år lyftes planet ner för att piffas upp rejält.

Nu när semestrarna är över hoppas Rickard Andersson, kapten vid F21 och den som driver projektet, att arbetet ska komma i gång på allvar.

– Det har blivit stående ganska länge. Vi har jagat utrustning för att kunna lyfta planet på ett bra sätt. Vi har jagat rätt på lyftkrokar som vi nu fått tag på i Danmark. Planen är att "damma igång" när tid ges. Göra det snyggt, måla upp den och fixa till så att den kommer tillbaka på stolpen inom snar tid, säger han.

Planet ska målas, belysas, få nya dekaler och lanternorna ska bli funktionella. Cockpit ska också få belysning och en pilotgubbe av okänt material ska ta plats bakom spakarna. Bland annat.

Arbetet med 35:an Draken sker i mån av tid. Jas-planen går givetvis före men Rickard Andersson tror att det kommer hittas luckor för "gamlingen" i gänget också.

– Jag tror det kommer rulla på ganska fort när alla delarna finns på plats, säger han.

Något exakt datum kan inte han säga men klart är att landmärket inte ska behöva stå på land alltför länge.

– Tanken är att innan snön ska den vara tillbaka, säger Rickard Andersson.