Norrbottens Media nåddes av uppgiften under fredagseftermiddagen och den bekräftas av Liberalerna, som publicerat förhandlingsresultatet i sin helhet i ett dokument på partiets webbsida.

Följande står i förhandlingsresultatet, som de inblandade partierna tar ställning till under helgen:

"Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras."

Artikelbild

| Peter Eriksson (MP) ser överenskommelsen om Norrbotniabanan som en framgång.

"I sin helhet" innebär Umeå–Luleå.

– En stor framgång att vi skärper skrivningarna och får med oss två borgerliga partier som tydligt står bakom att bygga Norrbotniabanan, säger bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP), som länge stridit för kustjärnvägen.

Eftersom även V är för Norrbotniabanan finns det en klar riksdagsmajoritet för att bygga den om S, C, L och MP kommer fram till att inleda ett samarbete.

– Jag vet inte om jag kommer vara med, men regeringen måste se till att det blir verklighet av det här, säger Peter Eriksson.

Överenskommelsen innehåller också byggandet av nya höghastighetsbanor från Stockholm till Göteborg och Malmö. Dessutom ska regeringen verka för att göra det enklare att resa utomlands med tåg. Trafikverket ska upphandla nattågslinjer till flera europeiska städer.

Flygskatten återinförs med samma nivåer som tidigare, samtidigt som Sverige ska verka internationellt för att göra det möjligt att beskatta fossilt flygbränsle. Inblandning av förnyelsebart bränsle ska bli obligatoriskt.

En stor skattereform och en grön skatteväxling ska genomföras. C och L har som mål att sänka den totala skattenivån i Sverige, men Peter Eriksson ser ingen risk för att staten inte kommer ha råd med de stora och dyra infrastruktursatsningarna som utlovas.

– Det måste man se till. Att det blir en grön skatteväxling kommer vara avgörande för att klara de här finansieringsfrågorna.

Liberalerna och Centerpartiet ska även ta ställning till ett förhandlingsbud från Moderaterna, om att släppa fram Ulf Kristersson som statsminister. I det dokumentet, som L också publicerat, finns ingen skrivning om Norrbotniabanan.

– Tidigare har vi från de rödgröna partierna tagit beslut och sedan har det försvunnit när det blivit regeringsskifte. Det är ganska tydligt att det är många saker som behövs för att ställa om till ett modernare och mer hållbart samhälle som M och KD inte är intresserade av, säger Peter Eriksson.

Trafikverket har redan fått stora delar av de medel som behövs för att bygga halva Norrbotniabanan, Umeå–Skellefteå. Den tidigare rödgröna regeringen avsatte sju miljarder kronor i den nationella transportplan som antogs under 2018. Fyra miljarder beräknas fattas för att järnvägen mellan Umeå och Skellefteå ska kunna färdigställas.