I fredags trädde Transportstyrelsens nya regler för drönare i kraft. Nu omfattas även privatpersoner av reglerna och samtidigt har kravet på tillstånd för att flyga drönare som väger upp till sju kilo avskaffats.

I samband med regeländringarna har F21 fått ett antal samtal från personer som tror att det är fritt fram att flyga drönare var man vill – men så är inte fallet. Till exempel är det helt förbjudet att flyga drönare i centrala Luleå utan tillstånd från flygtrafikledningen. Anledningen är att området ligger inom fem kilometers radie från rullbanan på flygplatsen och därmed utgör så kallat kontrollerat luftrum.

– Lätt att missförstå att det är fritt fram att flyga, men det finns regler att förhålla sig till, säger Stefan Hagel som är chef för flygtrafikledningen vid F21.

Artikelbild

| Nya regler. På de flesta håll krävs inte längre tillstånd för att flyga drönare upp till sju kilo.

De nya, lättare reglerna väntas leda till att fler flyger drönare – och då ökar risken för att drönarpiloter inte känner till vad som gäller i närheten av till exempel en flygplats.

Särskilda regler gäller i upp till 20 kilometer från Luleå airports rullbana, i området som bildar flygplatsens kontrollzon. Från Antnäs till Sinksundet och från Avan till Junkön får drönare endast flygas på lägre höjder än tio meter – och de får väga maximalt sju kilo och färdas i högst 90 kilometer i timmen.

Liknande begränsningar finns runt alla flygplatser i Sverige och Norrbotten. Till exempel råder totalt drönarförbud i delar av Kiruna tätort och hela centrala Arvidsjaur. Inte heller vid helikopterflygplatser, vissa nationalparker eller militära anläggningar är det tillåtet att flyga.

Anledningen är kort och gott säkerhet. En sammanstötning mellan en drönare och ett annat flygplan kan få förödande konsekvenser.

– Kommer en drönare in i motorn slås motorn ut. Träffar den ett fönster kan den skapa en spricka i rutan eller till och med gå igenom, säger Stefan Hagel.

Under förra året fick Luleå airport stänga två gånger på grund av drönare som flög på området. Arlanda, Bromma och Landvetter har också stängts av samma skäl.

– Beror på ren och skär okunskap, säger Lars Soini som är flygplatschef vid F21.

– Man tänker inte på att drönaren är ett luftfartyg, säger flygledaren Torbjörn Holmqvist.

Att flyga drönare där det är förbjudet är ett brott mot luftfartslagen och kan straffas med böter eller fängelse upp till sex månader. Grovt brott kan innebära två års fängelse.

Såväl mäklare som reklambyråer har ägnat sig åt drönarfotografering i centrala Luleå och det behöver inte vara slut med det. Tillstånd för att flyga i förbudsområden kan fortfarande sökas hos flygtrafikledningen.

Här är Luftfartsverkets "Drönarkarta"