En båt ska inte tas i bruk innan hon har döpts och fått en flaska krossad mot skrovet. Det är sedan gammalt. Men i Luleå har Vilja fått redan fått smygstarta sin tjänstgöring sedan hon kom till stan från Spanien där hon byggts..

– Det är såklart vi har fuskat med henne under tiden. Det fortgår ännu ett jobb med att trimma och fila på detaljer som kommer fortgå i förmodligen ett år framåt, säger Luleå hamns vd Henrik Vuorinen.

Men nu när den isbrytande bogserbåten officiellt döpts med hjälp av en flaska gjord av is är Vilja den starkaste bogserbåten i Luleå hamn, och en av de starkaste i Sverige med en dragkraft på 100 ton. Viscaria, som kan dra 62 ton, har tidigare varit den kraftigaste båten i flottan.

Artikelbild

| Henrik Vuorinen, vd Luleå hamn, säger att Luleå hamn är väl rustad för framtidens krav med den nya bogserbåten.

– De sista tre åren har vi fått hyra in en finsk bogserbåt för att klara de största båtarna. Det är klart att vi har byggt henne för att klara kraven i ett Malmportsperspektiv men det gör också att vi klarar dagens krav med egen kapacitet, säger Henrik Vuorinen.

Vilja kostade 160 miljoner kronor och är fullastad med nyskapande teknik. Hon har en hybriddrift som sänker bränsleförbrukningen med minst 20 procent, och ännu mer än så när hon kör inne i hamnen, och eldriften kan användas mer. Propelleraggregatet kan också rotera 360 grader vilket gör båten lättmanövrerad.

– Vi fick väldigt hård vind när vi kom ut i Östersjön, uppåt 20-25 sekundmeter. Vi blev väldigt imponerade av henne på sjön. Alla isbrytande bogserbåtar brukar rulla väldigt mycket men hon gick väldigt fint i sjön, säger Mikael Rönnbäck som är kapten på Vilja och den som tillsammans med sin besättning tog henne från Spanien till Luleå.