Sant och falskt om skolskjutsen

Osäker trafiksituation gör att Kyrkbybarnen får åka taxi till Mariebergsskolan. Samtidigt utesluter inte kommunen extra bussturer mellan Vitå/Jämtön och Råneå. "Dialog pågår kontinuerligt med Länstrafiken", säger Thomas Norgren, skolskjutsplanerare.

Frågan är om Länstrafiken måste sätta in extra bussturer för att få plats med alla Vitåeleverna? "Tillsammans bedömer vi att det inte tillkommer extra kostnader", säger Thomas Norgren.

Frågan är om Länstrafiken måste sätta in extra bussturer för att få plats med alla Vitåeleverna? "Tillsammans bedömer vi att det inte tillkommer extra kostnader", säger Thomas Norgren.

Foto: Kurt Engström

Luleå2019-05-14 20:27

Många uppgifter och rykten florerar i skoldebatten, inte minst gällande elevtransporterna till ersättningsskolorna. Berörda föräldrar och andra medborgare menar att besparingskalkylerna inte stämmer, och ifrågasätter även trafiksäkerheten för barnen.

Men Thomas Norgren, ansvarig skolskjutsplanerare, är förvissad om att beslutsunderlaget är korrekt, och i enlighet med skollagen.

– Vi tjänstemän blir hela tiden ifrågasatta, men vi har rätt siffror.

Läs mer: Skoldöden: Så agerar rektorerna

För Vitåskolans 52 elever innebär den nedlagda skolan att merparten får åka Länstrafikens linje 228 i uppemot en timme om dagen, tur och retur, till Råneåskolan. I enstaka undantagsfall längre restid än så.

Noterbart är att 48 av dem redan i dag åker buss till Vitåskolan, men med skolflytten erbjuds eleverna ett "helt" busskort (i stället för nuvarande "halvt"), vilket innebär en merkostnad för kommunen.

Samtidigt tas den upphandlade skolbusslinjen mellan Jämtön och Vitån bort, och därmed blir nettobesparingen ändå 645 000 kronor.

– Att nyttja befintlig busstrafik är billigast för oss. Och ju fler elever som åker buss, desto större möjlighet för kollektivtrafiken att bli kvar i byarna, så att folk också kan arbetspendla. En samhällsfråga.

Är kapaciteten tillräcklig?

– Ja, enligt Länstrafikens statistik åker 26 personer i snitt morgonturen till Råneå i en buss som rymmer över 40 personer.

Är ni säkra på att inga extra bussturer behövs?

– Dialogen pågår kontinuerligt med Länstrafiken. Tillsammans bedömer vi att det inte tillkommer extra kostnader utifrån vad vi kan bedöma i dag, säger Thomas Norgren.

Thomas Norgren bedyrar även säkerheten på bussen till Råneå.

– Busstrafiken har blivit mycket säkrare, med bälten i alla bussar. Vid avstigning på busstationen i Råneå finns också gångväg till skolan.

Föräldrar oroar sig för att placera barn i sex-sjuårsåldern på bussar med högstadieelever och vuxna. Hur ser du på det?

– Vi får ofta såna frågor men jag ser inte problemet. Så funkar det överallt, även de som åker med LLT:s bussar. Vi skulle ha massor med klagomål om inte detta fungerade, men det är väldigt sällan det sker.

Gällande nedläggningshotade Kyrkbyn ska ett 20-tal förskoleklassare och tredjeklassare flyttas till Mariebergsskolan. Farhågor har funnits att eleverna ska tvingas åka buss och stiga av längs hårt trafikerade Mariebergsvägen (maxfart 70 km/h), som saknar övergångsställe, men detta dementeras av skolsjutsplaneraren.

– De som ska gå på Mariebergsskolan får skoltaxi. Det har varit planen hela tiden.

Skoltaxi är en dyrare lösning för kommunen än att nyttja befintlig kollektivtrafik, så därför innebär detta en merkostnad enligt kalkylen på 365 000 kronor (även busskort för övriga elever ingår).

– Samtidigt ska man veta att taxi är billigare än en upphandlad extra busstur, säger Thomas Norgren.

Kyrkbyskolans ettor och tvåor flyttas till Öhemsskolan och erbjuds därför skolskjuts med LLT:s linje 9, som stannar vid hållplats Rågvägen (maxfart 30 km/h).

– En nybyggd "timglashållplats" där, så att trafiken stannas upp bakom bussen. Dessutom ska skolpersonal alltid möta upp eleverna vid hållplatsen.

Kommunen har däremot inte räknat med att föräldrarna själva skjutsar sina barn till de nya skolorna, vilket kan innebära en förämrad trafiksituation.

– Omöjligt att svara på, utan det är upp till var och en av vårdnadshavarna. Om det blir problem med trafikmiljön kring skolorna, så löser vi det i vanlig ordning, säger Thomas Norgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om