â Vi Ă€r vĂ€ldigt oroliga. Under högsĂ€song fĂ„r vi varor via bussgods flera dagar i veckan. Det Ă€r varor till restaurangen och kiosken, exempelvis, sĂ€ger Lars Lindqvist, som driver Ă rrenjarka fjĂ€llby, vĂ€ster om Jokkmokk.
Leverantörerna kör till Jokkmokk och dÀr lastas varorna om till Bussgods.
â Det Ă€r tio mil dĂ€rifrĂ„n till oss. Att börja köra en enkom budbil skulle bli fruktansvĂ€rt dyrt, det funkar inte alls. Det hĂ€r mĂ„ste lösas pĂ„ ett bra sĂ€tt, sĂ€ger Lars Lindqvist.
Stora Sjöfallets fjÀllanlÀggning efter VÀgen vÀsterut Àr dock inte drabbad pÄ samma sÀtt.
â Det Ă€r lĂ€nge sedan Bussgods slutade köra till oss. Vi Ă€r flera anlĂ€ggningar efter vĂ€gen som fĂ„r varor av ett Ă„keri som leverantörerna anlitar. Men jag tycker det Ă€r fullstĂ€ndig idioti att det inte gĂ„r att fĂ„ lönsamhet i Bussgods med tanke pĂ„ de bensinpriser som rĂ„der, sĂ€ger HĂ„kan Sundström, entreprenör i Stora Sjöfallet.
VÀrre Àr dock lÀget Svenska turistföreningen (STF), vars stugvÀrdar, gÀster och frivilliga som arbetar med anlÀggningarna drabbas.
â MĂ„nga vandrare skickar sin packning med Bussgods till slutstationen. Och frakter med packning och mat till stugorna görs ocksĂ„ med Bussgods, sĂ€ger Jenny Engström, kommunikationsansvarig vid STF.
LĂ€s mer: "Oro hos personalen"
Jokkmokks kommunalrÄd Robert Bernhardsson (S) Àr mycket bekymrad.
â Vi mĂ„ste göra en utredning sĂ„ att vi fĂ„r en överblick över hur det hĂ€r slĂ„r. Jag gissar att Ă€nnu fler kommuner Ă€r i samma sits, sĂ€ger han.