Det var den ideella föreningen Luleå MakerSpace, med Peter Parnes i spetsen, som arrangerade MakerTjej för att locka flickor i åldrarna 9 - 18 år att intressera sig för teknik. De 90 deltagarna från Norrbotten och Västerbotten fick komma till Luleå tekniska universitet och prova på att till exempel programmera och löda, och på det viset skapa smycken.

– Vi vill skapa ett större intresse för datorer och it. Bara 20 procent av alla verksamma i branschen i Europa är tjejer. Dessutom faller siffran istället för att stiga! På datautbildningarna här på Luleå tekniska universitet utgör tjejerna bara mellan fem och åtta procent av eleverna, säger Peter Parnes som själv är professor i ämnet distribuerade datasystem och forskare i datorisering i skolan.

Hans egen dotter Torah Parnes, 15, är mycket intresserad av teknik och med som ledare under prova på-dagen.

Artikelbild

| LÖDNING. Selma Åström löder fast kablar som om hon aldrig gjort något annat.

– Men tjejer med det intresset anses som nördiga och ohippa bland andra tjejer. Det är inte coolt att vara tjej och intresserad av teknik. Bland teknikintresserade killar ses tjejer inte riktigt som jämlikar. Det finns inte heller några kvinnliga förebilder för it-tjejer, säger Peter Parnes.

Det är sådana där saker föreningen Luleå MakerSpace vill ändra på.

Klara Costigan, 9, och Julia Piekkola, 9, hakade genast på när de fick veta om dagens arrangemang. De är i full färd med att programmera och löda, och på det viset skapa ett halssmycke som snurrar och lyser i olika starka färger.

– Det är kul med teknik, kul att programmera och kunna göra saker själv, säger Klara Costigan.

Artikelbild

| ROBOT. ”I skolan har vi gjort en typ av robot, med en penna som ritar av sig själv”, säger Anja Omark.

– Jag vill gärna jobba med teknik i framtiden, till exempel med programmering. Jag brukar programmera typ spel på datorn, säger Julia Piekkola.

Selma Åström, 10, skapar snabbt ett halssmycke och hjälper sedan andra att göra det.

Artikelbild

| FÄRDIGT. Ett helt färdigt halssmycke som snurrar och lyser i starka färger.

– Det är spännande att programmera och göra egna saker. Om jag inte blir ridproffs som jag helst vill så kanske jag kan jobba med teknik, säger hon.

Anja Omark, 11, är väl bekant med ämnet teknik och gillar det skarpt.

– Jag går på Ormbergsskolan och vi jobbar jättemycket med teknik. Vi har bland annat byggt dammsugare, säger hon.

Peter Parnes berättar att Luleå kommun har gett 630 000 kronor till föreningen MakerSpace för att under tre års tid stötta verksamheten.

– Vi ska hyra en lokal i Luleå centrum där vi kan arrangera saker som den i dag, säger han.