På den drygt fyra mil långa sträckan mellan Luleå och Råneå står fem stycken bilar övergivna vid vägkanten och på parkeringsfickor. En av dem är totalt utbränd, de andra vandaliserade, med krossade glasrutor och bildelar liggandes bredvid. Förutom att en skrotbil är nedskräpning betraktas den också som farligt avfall, så länge den innehåller de vätskor och komponenter som är skadliga för miljön.

– Det är i regel fordonsägarens ansvar att flytta bilen i första hand, säger Sebastian Vedin som handlägger flyttning av fordon vid Trafikverket.

Om ett fordon stått uppställt vid vägrenen längre än tre dygn träder Trafikverket in.

Artikelbild

| Flera bilar står övergivna längs med E4:an på sträckan Luleå- Råneå.

– Vi ger fordonsägaren tre dygn att flytta bilen, därefter kan ägaren få dispens att åtgärda saken så att vi ska slippa fakturera ägaren bortforslingsavgifter.

Om fordonet efter tidsfristen står kvar beställer Trafikverket en dokumentation av deras driftentreprenör. Svevia som sköter underhållet på vägarna skriver en rapport och dokumenterar det aktuella fordonet. Därefter gör Trafikverket en bedömning av fordonets skick.

– Vi måste få in ett ordentligt underlag innan vi kan flytta bilar. Bilen förs till en inhägnad där ägaren har tre månader på sig att hämta bilen innan den skrotas. Är det ett fordonsvrak så skrotas den. Detta får ägaren stå för.

Varför fordonsvraken längs E4:an står kvar kan inte Trafikverket svara på. De har inte fått någon rapport om att ärendet ska vara åtgärdat.

Artikelbild

| Flera bilar står övergivna längs med E4:an på sträckan Luleå- Råneå.

Trafikverket genomför en omfattande omorganisation i arbetsgruppen.

– Dessa bilar kan ha fallit mellan stolarna hos driftentreprenören. Men fordonsvraken borde ha tagits rätt på för länge sedan. Det har brustit i vår kommunikation.

Artikelbild

| Flera bilar står övergivna längs med E4:an på sträckan Luleå- Råneå.

Enligt driftentreprenören Svevia har de fått en arbetsorder på den aktuella sträckan.

– Jag vet att det stått bilar där under sommaren. Vi gör en rapport och efter tre dagar dokumenterar vi fordonen. Det ärendet skickar vi sedan till Trafikverket. Mer än så kan inte vi göra, säger Simon Kättström, platschef på Svevia i Luleå.

Artikelbild

| Bilar vandaliseras efter vägen.

Från den 1 juli till den sista augusti rör det sig om 78 stycken bilar som forslats bort i Norrbotten, enligt Trafikverket.

Men Sebastian Vedin kan inte se att trenden ser annorlunda ut jämfört med tidigare år.

Artikelbild

| Nedskräpat område.

– Under 2016 forslade vi bort 128 stycken fordon i Norrbotten. Jämför du det med större städer är inte siffran speciellt alarmerande. Men nu ska vi ta tag i dessa bilar, säger Sebastian Vedin.