Han visste till en början inte vad det var, bara att han ville ha det.
– Jag sögs mot en omslagsbild av ett spel på Domus i Gällivare. Det var "Drakar och demoner" och utan det skulle jag nog inte ha stått där jag står i dag.
Han gick i lågstadiet när mötet på Domus skedde. Efter att ha testat det visste han vad han ville bli.
– Jag minns jag sa "Jag vill skriva rollspel" när lågstadiefröken frågade vad vi ville jobba med när jag blev stor. "Men vad vill du bli på riktigt" blev hennes följdfråga. Den har gnagt lite i mig.
Det säger Daniel Lehto från sitt hem i Bureå. Han är norrbottningen som föddes i Boden, växte upp i Malmberget, och nu lever sitt liv utanför Skellefteå. Han har alltid dragits till berättande. Att hitta på historier och forma världar.
– Ett minne som en av mina fastrar har berättat för mig var när jag var fyra år och satt på köksbänken hemma hos min farmor och jag frågade henne "Hur kan alla mina tankar få plats i mitt huvud? Jag har ju så mycket att tänka på".
Från det till att kunna försörja sig som förlagschef och spelkonstruktör har livet vindlat fram mellan olika jobb för brödfödan, men ständigt spelvärlden och skrivandet parallellt. Främst är det barn- och ungdomsspel som gäller, ett av dem baserat på framgångssuccén med "Handbok för superhjältar".
– Just den nådde ut till en publik som inte hade varit i kontakt med rollspel tidigare. Det är ju ett samspel som gäller i rollspelsvärlden, att man improviserar fram historier. Det är det som gör rollspel så speciellt. Om än tusen personer spelar ett visst spel, blir det aldrig samma historia. Det är en värld som växer fram, utifrån verktygen och reglerna man lagt ner i rollspelslådan.
Ett spel som har sin verktygslåda ihopplockad utifrån olika ställen och historier i Malmfälten och Tornedalen är rollspelet Skräck. En ny extrabok till spelet är på gång och långt gången men ännu inte ute på marknaden. I den kommer ett par nya ställen och skräckhistorier kommer finnas med.
– I grundspelet som kom 2021 finns klassiska platser som Focushuset, gropen, Djävulsklyftan, Gunillaskolan, med mera. När jag gick på Gunillaskolan var det en rätt så hård tid, så det finns delvis med i spelet.
Ett par utdrag:
”Fyrbåkens epicentrum ligger vid Den gamla skolan – Gunillaskolan. Nedlagd sedan länge, men hemsökt av oroliga andar och ekon från svunna tider då mobbarna härskade och fick till och med lärarna att se sig om över axeln.”
”Malmbergets gator, under midnattssol. Öde hus och tystnad, längtan, sorg som mol.”
”Den sista tiden har gruvarbetarna börjat prata om märkliga händelser – saker som flyttat på sig av sig själv eller försvunnit, hallucinationer nere i gruvan och märkliga ljud som inte borde finnas där – ljudet av barnröster.”
Om än Daniel Lehto inte bor i Malmfälten längre finns hjärtat där.
– Det har varit en stor sorg att hantera när barndomskvarter, ett efter ett, försvinner. Men jag har liksom tänkt att om det fanns spöken bundna till de här platserna, vad skulle hända med dem nu när platserna försvunnit? Lite så funderade jag kring det hela, det var gnistan som startade spelidén.
Daniel Lehto har tre barn, varav det förstfödda var med när "Sagospelet Äventyr" formades. Det barnet är nu 18 år och det är 12 år sedan rollspelet kom.
– Vi hittade på regler tillsammans men världen formade jag nog allt eftersom, mest för att han skulle få uppleva äventyr och sagor.
Faktum är att en hel del av de historierna i "Sagospelet Äventyr" legat och grott i decennier inom Lehto, allt sedan den där stunden på Domus.
– Jag ritade väldigt mycket kartor över spelvärldar och fyllde anteckningsböcker med berättelser hela uppväxten. Ibland får man vara glad över den där genen som gör det svårt slänga grejer. Min inre 10-11-åring hade nog varit stolt över att se vad som blev av allt det där som fanns i hans huvud.