LKAB på väg mot nya nivåer
Startskottet har gått för arbetet mot LKAB:s mål att uppnå 37 miljoner ton färdiga produkter per år från år 2015.En del i detta är den nya huvudnivån 1 250, som tas i bruk under första halvåret 2011.Och anläggningen är redan förberedd för två nya nivåer - på 1 000 och 1 750 meters djup.
Gruvchef Åsa Sundqvist framför ett av två bergspel på nya huvudnivån 1 250. Projektledare och säkerhetsansvarige Georg Bengtsson pekade ut riktningen för närmsta malmkropparna Vitåfors-Riddarstolpe och Alliansen.
Foto: maria ekman
- En motor på 3,9 megawatt drar upp malmhissen från 1 250-metersnivån till spelsalen på 940 meters avvägning. Den går att komplettera med fler motorer för att säkerställa uppdrag från 1 500 och 1 750-metersnivåer, säger Anders Lundgren, chef för projektavdelningen för nya huvudnivåer.
Hur djupt kan man gå?
- Det kan jag inte svara på i dag men jag ser inga begränsningar. Det är hela tiden en fråga om lönsamhet och det handlar även om bergstryck och brytningens påverkan på bergsstrukturer. Men mänskligheten har utvecklat anläggningar till i dag och jag är övertygad om att vi hittar metoder för att utveckla nya nivåer i framtiden.
Gruvchef Åsa Sundqvist ser malm som ett ekonomiskt begrepp och framhåller att gränsen måste dras någonstans.
Okänd driftskostnad
- Ju djupare vi går desto mer energi krävs för att få upp malmen. Järnet kanske finns där men ligger till slut så djupt att det blir för dyrt att bryta det, säger hon.
Driftskostnaden för nya 1 250-nivån är i dagsläget okänd.
- Vad den blir vet vi först när vi kör igång.
Bergspelen kommer att innefatta två schakt med ett spel i vardera. Vart och ett av dem kommer att dra upp 1 500 ton malm i timmen. Malm som bryts ned till knytnävsstora delar i krossar och därefter transporteras på band till 815-metersnivån och vidare upp till dagen i hiss.
I dag sker malmbrytning på 600-, 815- och 1 000-metersavvägningar och 1 250-nivån blir alltså den fjärde som anlagts i cykler om tio år.
Enorm efterfrågan
- Vi räknar med att även denna ska hålla för tio års produktion. Och i samma stund som den tas i bruk börjar vi planera för nästa. Men vi kan inte bryta snabbare än att vi kan hantera samhällena ovanför, säger gruvchef Åsa Sundqvist.
Det är Kina som varit och förblir jätten i världen när det gäller efterfrågan på järnmalm. Och även om bara fem-sju procent av LKAB:s försäljning går till Kina gynnar detta fenomen gruvbolaget.
- Den enorma efterfrågan i Kina ger järnbrist i övriga världen, vilket gör att marknaden som helhet växer, säger Åsa Sundqvist.
Fakta Nya huvudnivån
➤ Beslut om nivån togs 2004 och den är en investering på 4,5 miljarder kronor.
➤ Transportsträckan från dagen är tolv kilometer.
➤ Anläggningsområdet mäter tre kilometer nord-syd och fyra kilometer öst-väst.
➤ Består i 40 kilometer tunnel.
➤ Råmalmsbasen är cirka 140 miljoner ton, vilket beräknas ge 84 miljoner ton färdiga produkter och tio års produktion.
➤ Uttag av berg beräknas till 2,8 miljoner kubikmeter, vilket motsvarar fyra Globen i Stockholm.
➤ Omkring 350 personer har varit sysselsatta i uppbyggnaden av den nya huvudnivån.
➤ Ytterligare satsningar som ingår i "LKAB 37" är Gruvberget, Mertainen och Levenieämi i Svappavaara.
➤ Transportsträckan från dagen är tolv kilometer.
➤ Anläggningsområdet mäter tre kilometer nord-syd och fyra kilometer öst-väst.
➤ Består i 40 kilometer tunnel.
➤ Råmalmsbasen är cirka 140 miljoner ton, vilket beräknas ge 84 miljoner ton färdiga produkter och tio års produktion.
➤ Uttag av berg beräknas till 2,8 miljoner kubikmeter, vilket motsvarar fyra Globen i Stockholm.
➤ Omkring 350 personer har varit sysselsatta i uppbyggnaden av den nya huvudnivån.
➤ Ytterligare satsningar som ingår i "LKAB 37" är Gruvberget, Mertainen och Levenieämi i Svappavaara.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!