Ödesbeslut för Malmberget

På måndag tar kommunfullmäktige beslut om de nya väglänkarna i Malmberget. Gruvdriften delar Malmberget. Länsstyrelsen varnar för minskad trafiksäkerhet, störande genomfartstrafik, intrång på bostadsfastigheter, avgaser och bullerstörningar. De nya vägarna innebär att gångstigar, skid- och skoterledar måste läggas om.

Gruvdriftens påverkan på Malmberget och de nya vägdragningarna innebär att större delen av stigar, skidspår och skoterledar måste läggas om.FOTO: Marie Ridderström

Gruvdriftens påverkan på Malmberget och de nya vägdragningarna innebär att större delen av stigar, skidspår och skoterledar måste läggas om.FOTO: Marie Ridderström

Foto: Marie Ridderström

MALMBERGET2011-02-26 05:10

Avvecklingen av Malmberget går med stormsteg. På måndag förväntas politikerna ta ett ödesbeslut i fullmäktige som innebär stora förändringar för boende
i Malmberget och Koskullskulle. LKAB har meddelat att vägförbindelsen mellan östra och västra Malmberget, Bergmansgatan, samt vägen mellan östra Malmberget och Koskullskulle stängs för trafik 2012.

De nya vägarna benämns Södra länken, Östra länken och Nordöstra länken. Framtida gruvdrift skär av kopplingen mellan östra och västra Malmberget, med nya, tillfälliga vägförbindelser hoppas beslutsfattarna rädda den kvarvarande servicen i centrala Malmberget och bevara den sociala kontakten mellan medborgarna, men förändrade trafikmönster och förändrade val av offentlig och kommersiell service kan ge menlig påverkan på handel och service i Malmberget.

Naturområden påverkas
75 elever går på Nya Malmstaskolan i östra Malmberget. Diskussioner har förts om att flytta barn
i årskurs 5-9 till Myranskolan i Koskullskulle. I östra Malmberget bor 1 200 personer, de nya vägarna innebär att antalet fordonsrörelser minskar därför att genomfartstrafik försvinner. Undantaget är Murgatan, där en väg byggs 35 meter från radhusområdet, vilket lett till stora protester.

I dag är det 2,3 kilometer mellan de centrala delarna av östra och västra Malmberget. Med nya vägdragningar blir avståndet närmare 4 kilometer. Vägens placering i ett skogsområde ger en mer otrygg förbindelse, skriver utredarna vid kommunen, extra belysning är därför viktig. Busstrafiken påverkas, det blir brant för bussen i backen ner mot Murgatan och antalet hållplatser minskar.

Naturområden påverkas och större delen av gångstigar, skid- och skoterleder måste läggas om. Flyttning föreslås mot Mellanvägen. Även Kaptenspåren påverkas av gruvdriften.

För Koskullskulleborna blir det 3 kilometer längre väg till Malmberget när Kullevägen kapas.

Länsstyrelsen skriver att förändringar i vägnätet medför konsekvenser för boende i form av minskad tillgänglighet och ökade transportsträckor.

" Minskad trafiksäkerhet"
De tillfälliga trafiklösningarna genom bostadsområden kan medföra minskad trafiksäkerhet, störande genomfartstrafik, intrång på bostadsfastigheter, ökade avgaser och bullerstörningar. Centrala Malmbergets överlevnad kan påverkas och sociala konsekvenser uppstår när bostadsgrupper isoleras i från varandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om