Idag (läs: tisdag) är det en vecka sedan ett strömavbrott slog ut tv:n för Kerstin Josefsson och hennes grannar i bostadsområdet Johannes i Malmberget. Comhem ansvarar för driften av tv, bredband och telefoni och enligt hemsidan påverkas alla tjänster av felet. Exakt hur många personer som drabbats är oklart.
Bristen på information om när felet ska vara åtgärdat upprör Kerstin Josefsson.
– Vi vet ingenting om varför vi inte har fått tillbaka bilden. Det bara snöar och frustrerad blir man. Jag är gammal och ett nöje är det ju med tv. Ska det verkligen ta en vecka att laga felet? säger hon.
Max Hellström, presschef på Comhem, beklagar att det tagit så lång tid att åtgärda problemet. Enligt honom behöver reparatören tillgång till vissa elskåp och söker därför LKAB Fastigheter.
– De måste öppna upp så att vi får tillgång till rätt skåp. Vi kan inte fixa det utan deras hjälp och vi försöker få tag på dem. Jag vet inte om det beror på att det är sommartid eller inte, säger han.
När NSD ringer LKAB Fastigheters kundservice på tisdag förmiddag visar det sig att detta kring elskåpen är ny information.
– Den informationen har jag inte fått. Jag har ringt dem sedan i torsdags och ska ringa dem igen, säger Jim Nordlander, och ber NSD om telefonnumret till Max Hellström på Comhem.
Enligt Comhems hemsida ska driftsstörningen ha åtgärdats senare under tisdagen, en vecka efter strömavbrottet.