Kommunerna får möjlighet att förbjuda äldre typer av dieselbilar, med utsläppskrav på Euro 5 eller sämre, först om fyra år. Det meddelar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) på en pressträff.
– Förutsägbarhet är viktigt här, ett stegvis införande så att man kan anpassa sig, säger Eneroth till TT.
Någon kompensation till dieselbilägare blir det inte, även om bilägare drabbas av värdeminskning på sina bilar.
– Det återstår att se om det blir någon värdeminskning, det tvekar jag på, säger han och tonar ned omfattningen av framtida miljözoner.
– Det här är någonting som kommer att införas på någon begränsad gata i Stockholm.
För ett antal år sedan ansågs dieselbilar som relativt miljövänliga. Men nu drar jakten på dieselbilen över Europa. Nyligen gav tyska högsta förvaltningsdomstolen klartecken till att förbjuda äldre dieselbilar i tyska städer.
Karolina Skog pekar på hälsoriskerna med dieselbilar i stadskärnorna, bland annat risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.
– Inte minst barns hälsa påverkas negativt, säger hon.
TT: Vad är ditt budskap till konsumenter som köpte just dieselbil ur miljöhänseende?
– Jag förstår att man upplever att man är förvirrad och känner sig lurad. Den tidigare borgerliga regeringen lurade konsumenterna när man satte en miljöstämpel på dieselbilar, säger Skog till TT och fortsätter:
– Man hade hela tiden fakta att visserligen är dieselbilen effektiv och har låga koldioxidutsläpp men baksidan är höga utsläpp och hälsovådliga utsläpp. Det har vi vetat hela tiden. De måste rikta sin ilska mot dem.
Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson:
– Miljöpartiet har också varit delaktigt i att prata gott om dieselbilen, säger hon.
Ministrarna meddelar att det är kommunerna som själva får ansvara för efterlevnaden av eventuella miljözoner, inte polisväsendet. Karolina Skog nämner bland annat kameraövervakning som en möjlighet.
Någon kompensation till alla 1,3 miljoner dieselbilsägare som påverkas av de nya reglerna lär det inte bli, även om Tomas Eneroth inte svarade direkt nej på frågan från en journalist på pressträffen.
Transportstyrelsen lade för drygt ett år sedan fram ett förslag till regeringen om hur miljözoner för fordon kan se ut och att kommunerna får rätten att införa miljözoner. Bättre miljö men också stora konsekvenser för främst alla som äger en dieselbil med något år på nacken, väntas bli resultatet om lokala kommunpolitiker löper linan ut.
Bara i Stockholm skulle runt 50 000 bilägare tvingas byta bil om kommunen bestämde sig för att införa tuffare miljözoner, enligt Transportstyrelsen beräkningar.
Socialdemokraterna i Stockholm passar dock på frågan om partiet vill införa miljözoner. Först ska det utredas och det kommer att ta tid, något besked till väljarna före valet blir det inte, enligt Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.
– Framför allt den samhällsekonomiska kostnaden kopplat till miljönyttan, säger han om det som först och främst måste utredas.
Om det blir miljözoner i Stockholm, och i sådana fall när och hur, är oklart.
– Det kan jag inte svara på, säger Valeskog.
– Ska vi vara seriösa måste den här frågan utredas, säger han.
I Göteborg splittrar frågan både de rödgröna och alliansen. Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna är för, Moderaterna och Socialdemokraterna är emot. I Malmö gör också de styrande tummen ned till miljözoner i staden.
– För oss är det inte aktuellt med miljözoner. Vi har så ren luft att vi inte anser att vi behöver det, säger kommunalrådet Andreas Schönström (S). (TT)