Första fartyget vid Northlands hamn

Vid 9-tiden på måndagen lade Star Norita till vid Northlands kaj i Narvik för att påbörja lastningen av 40 000 ton järnmalmskoncentrat.- Det känns jäkligt roligt. Det är nu vi kan börja tjäna pengar, säger företagets marknadschef, Hans Nilsson, till NSD.

Hans Nilsson, marknadschef på Northland, intervjuas av norska NRK.

Hans Nilsson, marknadschef på Northland, intervjuas av norska NRK.

Foto: Simon Eliasson

NARVIK2013-02-11 21:19

För det hårt prövade Northland Resources har det ett viktigt symbolvärde när det första fartyget anlöpt hamnen i Narvik. Samma dag påbörjades lastningen av Star Norita som nu får anses vara något av ett historiskt fartyg - i alla fall i Northland Resoruces ögon.

- Lastningen beräknas ta mellan nio och tio dagar eftersom det till en början sker på ett provisoriskt sätt och att vi inte har tillräckligt med lagringsutrymmen i Narvik, säger Hans Nilsson.

Tågsätt
Företaget har cirka 8 000 ton järnmalmskoncentrat inlagrat i Narvik. Resterande, cirka 32 000 ton, körs nu med tåg från omlastningsstationen i Pitkäjärvi, Svappavaara.

- Vi är beroende av att köra tåg kontinuerligt därifrån. Det går två tågsätt per dygn nu med cirka 1 700 ton nyttolast i varje, säger Hans Nilsson.

När kajen är färdigbyggd med fartygslastare och allt räknar Hans Nilsson med att det kommer att ta mellan ett och ett och ett halvt dygn att lasta ett fartyg i den här storleken.

Stor efterfrågan.
Hans Nilsson säger att det ser bra ut på världsmarknaden just nu.

- Det är en stark efterfrågan på järnmalm. Referenspriset i Kina ligger på cirka 155 dollar per ton.

Det höga priset gynnar naturligtvis Northland också, även om de redan har sålt all produktion för de närmaste åren.

- Så är det. Vi har kommit överens med kunderna om en mängd men vi har en priskonstruktion som baseras på världsmarknadspriset och får betalt efter det när vi levererar, säger Hans Nilsson.

Flera kommer
Nästa fartyg är aviserad till mellan den 5 och 10 mars.

- Den ska lasta 50 000 ton, också till Europa, säger Hans Nilsson.

Han får dock inte avslöja vart den lasten ska gå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om