LKAB:s lokförare i strejk – malmtransporter ställs in

Det blev som befarat. Under torsdagen gick 30 av LKAB:s lokförare ut i strejk.Nu tvingas företaget ställa in hälften av sina malmtransporter.– Det är bekymmersamt, säger LKAB:s kommunikationsdirektör Frank Hojem till NSD.

Foto: Fotograf saknas!

NARVIK2014-11-27 10:10

För två veckor sedan berättade NSD att det fanns en risk att LKAB:s norska lokförare skulle gå ut i strejk om inte LKAB gick med på fackets förslag att hälften av malmtågen mellan Kiruna och Narvik skulle ha norska lokförare.

Bakgrunden till kravet från det norska lokomotivfackförbundet, NLF, är att de vill ha kvar arbetstillfällen i Narvik. Dessutom vill förbundet få in bemanningsfrågan i samma förhandling som lönerna, medan LKAB vill ta upp frågorna i olika förhandlingar.

De senaste dagarna har parterna förhandlat, men utan att komma överens.

Därför gick 30 lokförare på den norska sidan ut i strejk vid midnatt.

– Vi beklagar djupt att vi har hamnat i ett sådant här läge. Bakgrunden till strejken är att vi menar att de blandar ihop frågan om bemanning med löneförhandlingarna. De vill förhandla bemanning med lönen, förklarar LKAB:s kommunikationsdirektör Frank Hojem.

Varför går ni inte med på det?

– Principfrågan är viktig för oss. Det måste vara LKAB:s rätt som företag att fördela och leda arbetet på bästa sätt.

För LKAB innebär det att företaget tvingas ställa in nästan hälften av alla transporter.

– Det är inget bra. Den här strejken gynna ingen, allra minst lokförarna i Narvik. Vi är i ett läge där vi behöver leverera allt vi kan. Det är bekymmersamt, säger Frank Hojem och fortsätter:

– Vi har en ganska bra lagersituation i Narvik . Så vår bedömning är att det inte ska påverka på kort sikt

Vad är det för tidsperspektiv när man pratar om kort sikt och långt sikt?

– Det är lite svårt att säga eftersom det handlar om lite olika typer av produkter. Men vår ambition är att vi ska återuppta förhandlingar så fort som möjligt. Vi räknar med att ta kontakt med lokförarförbundet under dagen,

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om