De tidigare 14 fartygen som lämnat hamnterminalen har lastats med upp till 55 000 ton.
Andama är det tredje fartyget som lastats i Northlands egen, nybyggda kaj.
Natten till lördag är det tänkt att fartyget ska lämna hamnen. Men just nu pågår lastningen för fullt av fartyget som rymmer 165 000 ton järnmalmskoncentrat producerat i Kaunisvaara.
Leveransen ska till en stor pelletstillverkare i Mellanöstern.
I och med leveransen till pelletstillverkaren har Northland levererat 910 000 ton koncentrat av de drygt en miljon ton som hittills producerats i Kaunisvaara.
– I och med fartygslastaren och övrig utrustning i hamnterminalen har vi en fullt fungerande och kostnadseffektiv logistikkedja på plats och som gör att vi nu också även fullt ut kan leverera vårt koncentrat till kunder utanför Europa, säger Pernlöf och fortsätter:
– Det är viktigt men också väldigt roligt att vi, trots rekonstruktionen och de förseningar som den förde med sig, klarat av att få vår anläggning här i Narvik klar och att denna första stora leverans går iväg inom ramen för den tidsplan som vi hade satt upp.
Hans Nilsson, logistik- och marknadsdirektör, säger:
– Det var roligt att vi för tio månader sedan kunde skeppa iväg den allra första båten. Men nu när vi kunnat gå över från att använda oss av den tillfälliga lossnings- och lastningproceduren till att använda oss av den nya utrustning som nu finns på plats, känns det otroligt bra. Fartygslastaren är ju den sista viktiga pusselbiten och jag är väldigt nöjd.
Enligt honom efterfrågar de som hittills fått leveranser från Northland mer – mer än bolaget kan producera.