Det handlar om att utveckla den lokala journalistiken.
I ett års tid har ett utbildningsteam träffat 300 nyhetschefer och reportrar, på bland annat NSD och Norrbottens-Kuriren, för att analysera sajterna, diskutera den lokala journalistiken och utveckla det redaktionella innehållet med målet att nå nya yngre målgrupper.
Den gemensamma satsningen som går under namnet Vässa vardagen har gett resultat. NTM:s titlar ökade under 2024 antalet digitala prenumeranter med 26 procent och tiden som läsarna i snitt tillbringar på sajterna dubblades.
– Vässa vardagen har verkligen satt fokus där vi som redaktion behöver ha det – på journalistiken, hantverket och läsarnas upplevelse av oss, säger Lenitha Andersson-Junkka, som tog emot förstapriset i New York tillsammans med Maria Kustvik, publicistisk chef på NTM Media.
NTM vann första pris i kategorin "Bästa innovation för att omvandla nyhetsredaktion". INMA Global Media Awards arrangeras av International News Media Association (INMA) och beskrivs som medievärldens motsvarighet till filmvärldens Oscar.
– Att driva förändringar för att skapa relevant journalistik är enkelt att säga men svårt att genomföra. Konceptet Vässa vardagen är ett tydligt redskap som gör det möjligt. Otroligt roligt att det uppmärksammas internationellt, säger Lina Hedenström, vd på NTM.
Bland de andra nominerade fanns norska Amedia och Bergens Tidende, svenska Stampen Media och Philadelphia Inquirer i USA. Totalt deltog över 800 bidrag från 49 olika länder i tävlingen.