"Ska det behöva hÀnda en olycka?"

GrusvÀgen mellan Nilivaara och KenttÀjÀrvi Àr under all kritik och en stor trafikfara.Det anser bybor om vÀgen som liknar lergröt.- Den Àr Sveriges lÀngsta halkbana. Ska det behöva hÀnda en olycka, innan Trafikverket reagerar, sÀger Gösta SÀvesros.

Erik Ebermark och Gösta SĂ€veros tycker det Ă€r dags att Trafikverket hörsammar vad byborna sedan lĂ€nge konstaterat: VĂ€gen mellan Nattavaara och KenttĂ€jĂ€rvi - eller Sveriges lĂ€ngsta halkbana - Ă€r trafikfarlig.FOTO: Maria Ödalen

Erik Ebermark och Gösta SĂ€veros tycker det Ă€r dags att Trafikverket hörsammar vad byborna sedan lĂ€nge konstaterat: VĂ€gen mellan Nattavaara och KenttĂ€jĂ€rvi - eller Sveriges lĂ€ngsta halkbana - Ă€r trafikfarlig.FOTO: Maria Ödalen

Foto: Maria Ödalen

NILIVAARA2011-10-22 06:00

VÀgen det handlar om Àr den cirka tre mil lÄnga grusstrÀckan frÄn Nilivaara, förbi VettasjÀrvi och ut till vÀgkrysset bortom KenttÀjÀrvi. Och problemen började efter Trafikverkets vÀgförbÀttringsÄtgÀrder, som bestod i dikning, nya vÀgtrummor och ett nytt belÀggningsmaterial.

- Det var ett sligliknande material som lades pĂ„. NĂ€r det blötts upp efter allt regnande kan vĂ€gen liknas vid en halkbana. Bilen far som en jojo fram och tillbaka över vĂ€gen och det Ă€r som att köra pĂ„ jĂ€slera, sĂ€ger Gösta SĂ€veros, som bor i Nattavaara.

NÀr vÀgen fryser till om natten blir den bÄde spÄrig och halkig, sedan Àr det samma lergröt igen nÀr den tinar eller blöts upp under dagen.

- Ska det behöva hÀnda en olycka innan vÀgen ÄtgÀrdas? FÄr man möte kan det lÀtt ske en kollision och hÄller man ut mot högersidan kan man snabbt skÀra ned i diket, fortsÀtter han.

Den aktuella strÀckan har alltid varit gropig, det har byborna fÄtt leva med. Men nÀr den nu efter Trafikverkets förbÀttringsförsök Àr vÀrre Àn nÄgonsin förvÀntar de sig att nÄgot görs.

Missnöjd med svaret
Clary Persson Sammelin, VettasjÀrvi, har kontaktat Trafikverket senast i veckan men upplever inte att hon fick önskad respons.

- Svaret jag fick vara att "sÄ blir alla grusvÀgar i regn" men sÄ Àr det inte. Den vÀgen har aldrig sett ut sÄdÀr innan de la pÄ den nya belÀggningen. Och andra mindre grusvÀgar som tar av frÄn den vÀgen ser ju inte ut sÄ. De Àr mycket torrare och finare, trots samma regnmÀngder, sÀger hon.

HastighetsbegrÀnsningen pÄ vÀgen Àr 80 kilometer i timmen men Clary Persson Sammelin hÄller högst 30-40.

- Ja, fortare Àn sÄ gÄr det inte att köra, dÄ kör man lÀtt av vÀgen, sÀger hon.

"TidsfrÄga innan nÄgot hÀnder"
Ett ytterligare problem Àr att de som trafikerar strÀckan fÄr tvÀtta sina bilar efter varje gÄng.

- Ja, de Ă€r helt grĂ„leriga efter en körning och dĂ„ behöver man inte ens köra hela strĂ€ckan utan bara nĂ„gon kilometer, sĂ€ger Erik Ebermark, Nilivaara, och visar pĂ„ den klisterliknande belĂ€ggning som lĂ€gger sig pĂ„ fordonen och som Ă€r svĂ„r nĂ€st intill omöjlig att fĂ„ bort.

Även Gunhild Enryd, Nilivaara har bekymrad hört av sig till NSD.

- Det Ă€r bara en tidsfrĂ„ga innan det hĂ€nder nĂ„got. Vi i byarna Ă€r ju ocksĂ„ skattebetalare och bör rimligen Ă„tminstone fĂ„ en körbar vĂ€g för pengarna, sĂ€ger hon.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om