45 jobb hotas vid Green cargo

I veckan lade transportföretaget Green cargo ett varsel om övertalighet på 350 tjänster. Av dessa finns 45 i Norrbotten. Men en annan lösning kan vara på gång.

Den vikande konjunkturen slår hårt mot Green cargo, som har tappat stora volymer på sina godstransporter under året. Enligt facket Seko riskerar företaget en förlust på 100 miljoner kronor nästa år.FOTO: Kurt Engström

Den vikande konjunkturen slår hårt mot Green cargo, som har tappat stora volymer på sina godstransporter under året. Enligt facket Seko riskerar företaget en förlust på 100 miljoner kronor nästa år.FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

NORRBOTTEN2012-12-21 20:20

Lågkonjunktur och minskade transporter i industrin har gjort det ekonomiska läget tufft för Green cargo som kör godståg. Med anledning av detta har man tagit fram ett krisavtal som förhandlats med fackförbunden den senaste tiden. Krisavtalet skulle i stora drag ha inneburit att de anställda fick jobba 80 procent av tiden för 90 procent av lönen, under fem månaders tid. Men efter fyra veckors förhandling blev det stopp. Seko och ST avstod från att skriva på och som följd av detta lade företaget sitt varsel.

Men på torsdagskvällen vände vinden igen.

- Vi fick en öppning. Både Seko och ST skrev till vår vd och var öppna för krisavtalet. Vi blev glada och svarade direkt, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör hos Green cargo.

Den 27 december startar nya förhandlingar.

Vad kommer att vara nytt?
- Det får jag nog spara. Det är inget annat avtal, utan det handlar om förtydliganden utifrån fackens synpunkter. Vi är beredda att lyssna, säger Mats Hollander.

Tror du att ni kommer överens den 27:e?
- Jag hoppas det. Vi vill verkligen inte se den här situationen. (Med 350 varsel, reds anm.)

Av de 350 hotade tjänsterna är 100 administrativa 250 i produktionen, det vill säga lokförare och operatörer. Även om en överenskommelse kring krisavtalet nås kommer det att finnas en övertalighet på 100 tjänster kvar, enligt Green cargo.

NSD har sökt Seko för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om