Under stängningsdagarna krävs att föräldrar har sina barn hemma. För de som inte kan det finns i vissa kommuner jourförskolor. I andra är förskolan i kommunen helt stängt under någon eller några av dagarna. Luleå, Kiruna, och Pajala, ökar eller kommer att öka antalet dagar med stängda förskolor från två till fyra.
Från och med nästa höst kommer förskolan i Pajala ha fyra planeringsdagar per år, under detta år har man haft två. Att dagarna fördubblas nästa år har med kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan att göra.
– Pedagogerna behöver tid och förutsättningar att planera, göra uppföljningar och analyser. Då är det nödvändigt med fyra planeringsdagar, säger Jaana Fjordell.
I Luleå kommun sparar man en väsentlig del av sparkravet på sänkt barnpeng, 8,5 miljoner, genom att föräldrar måste hålla barnen hemma fyra dagar per år. En fördubbling från tidigare år. Jourförskolor har öppet för de föräldrar som måste ha barnomsorg.
Annica Backman, verksamhetschef, säger att för förskollärare inte har så mycket tid jämfört lärarna i skolan, som har feriearbetstid och mer tid för planering och annat som inte är undervisningstid med elever.
– Samtidigt är förskolan också styrd av skollag som beskriver vilka mål som ska styra arbetet i barngrupperna och vilken undervisning som ska ske. Det är 31 strävansmål och pedagogerna ska erbjuda varje barn möjlighet att utvecklas i dem, till exempel matematik och språk.
För- och grundskolechef, Bertil Sundström, bedömer att Boden också kommer att öka dagarna med stängning. I Boden stängs förskolorna två dagar per år.
– Vikariebrist och framför allt det ökade kraven på planering och utvärdering som kommit i och med den nya lagstiftningen. Om man jämför med skolan är fyra stängningsdagar oerhört knappt, säger han.
I Kiruna har förskolan ökat sina stängningsdagar från två till fyra.
– Det är vi förskolechefer som tillsammans med personalen har diskuterat och kommit fram till att det här behovet finns. De här dagarna ger jättemycket, så det är bra att det nu är fastställt att vi har fyra dagar, säger Ulrika Törneborg, chef för förskolorna i kommunens byar.
Under två av stängningsdagarna är förskolorna helt stängda, men det brukar gå att få till en lösning för de föräldrar som verkligen inte kan ha barnen hemma, enligt Törneborg.
Under 2015 hade Gällivare fem planeringsdagar, året innan fyra. Karin Eriksson, förskolechef på enhetsnivå i Gällivare, ser gärna ännu fler framöver.
– De är jätteviktiga för förskolan. Under vardagarna finns väldigt lite tid för planering och reflektion. Förskolan har väldigt få planeringsdagar jämfört med grundskolan, men uppdragen skiljer sig inte så mycket åt, säger Karin Eriksson.
Enligt henne hänger antalet planeringsdagar bland annat ihop med skrivelser i förskolans läroplan. När läroplanen för förskolan reviderades 2010 ströks ordet omsorg från beskrivningen av förskolans uppdrag och ersattes med ordet utveckling.
– Jag ser den röda tråden. Förskolan har ett jätteviktigt uppdrag för barnens utveckling och lärande, säger hon.
Ivar Christoffersson förskolechef Kalix, säger att man sedan i fjol förlänger sommarförskolan med två dagar för planering och kompetensutveckling.
– Vi tycker att det är en bra modell att koppla på stängningsdagarna på sommarförskolan. Fördelen är att barnen har samma personal, nackdelen att personalen kan vara tvungna att komma in från semestern, säger han.