Antalet döda och skadade i trafiken ökar

Ifjol dödades 13 personer i Norrbotten och 131 skadades allvarligt. Det visar statistik från NTF.

Antalet skadade gång- och cykeltrafikanter har ökat under 2014. NTF efterlyser nu en bättre inrapportering av olyckorna för att bättre kunna förbygga olyckor på särskilt utsatta platser.

Antalet skadade gång- och cykeltrafikanter har ökat under 2014. NTF efterlyser nu en bättre inrapportering av olyckorna för att bättre kunna förbygga olyckor på särskilt utsatta platser.

Foto: Pär Bäckström

Norrbotten2015-07-16 21:59

Antalet cyklister som skadas i trafiken har ökat varje år sedan 2010. Framtidens stora trafiksäkerhetsutmaningar finns i städerna menar NTF.

Sett till hela landet dödades nästan 100 fotgängare och cyklister under 2014, totalt skadades cirka 1100 personer. NTF efterlyser nu åtgärder för att göra trafiksituationen säkrare.

– När antalet svårt skadade cyklister ökar varje år under en femårsperiod är det en trend som vi måste ta på allvar. Vi kan fråga oss vad som behöver göras i form av säkrare gång- och cykelpassager samt ökad cykelhjälmsanvändning. Men det underliggande problemet är hastigheten på våra motorfordon i tätort. Bristen på respekt och riskmedvetenhet blir allt tydligare inom samtliga trafikantkategorier, säger NTFs generalsekreterare Marie Nordén, i ett pressmeddelande.

För att få ett bättre grepp över antalet skadade gång- och cykeltrafikanter i trafiken har NTF från börjat med att redovisa ett särskilt GC-index tillsammans med det årligen återkommande trafikskadeindexet. Syftet är att få en bättre bild över var och hur människor skadas för att kunna välja rätt åtgärder för att minska antalet olyckor.

NTFs trafikskadeindex Så säker är din kommun

Indexet visar hur många som skadades eller omkom inom kommungränsen under 2014 i förhållande till kommunens befolkningsmängd. För att visa hur olika det ser ut i rapporteringen har NTF från och med i 2015 valt att bryta ner trafikskadeindex i ett gående och cyklande index (GC) och ett motorfordonsindex. Detta för att polisen i större utsträckning åker på olyckor där motorfordon är inblandade. Många gående och cyklande vänder sig direkt till sitt akutsjukhus så GC index är beroende av en väl fungerande rapportering från landets akutsjukhus. Olyckstatistiken bygger på polis- och sjukvårdsrapporterad data ur den nationella olycksdatabasen Strada.

Kommun Dödade Allvarligt skadade Måttligt skadade Lindrigt skadade GC Index Motorfordons Index Totalt Trafikskade Index

Arjeplog 1 3 3 7 206,40 275,20 481,60

Arvidsjaur 1 4 5 16 107,96 293,03 400,99

Boden 1 11 58 134 476,92 254,60 731,52

Gällivare 3 2 20 53 115,19 312,65 427,84

Haparanda 2 3 8 14 102,29 173,90 276,19

Jokkmokk 0 0 8 13 58,99 353,91 412,90

Kalix 3 1 8 39 79,72 233,03 312,75

Kiruna 0 0 12 34 17,21 180,72 197,93

Luleå 2 28 209 348 516,02 256,69 772,71

Pajala 0 0 2 11 47,60 158,65 206,25

Piteå 0 9 14 97 69,87 219,23 289,10

Älvsbyn 0 4 11 26 134,62 367,15 501,77

Överkalix 0 2 2 9 88,00 293,34 381,34

Övertorneå 0 1 0 7 42,45 127,36 169,82

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om