Bra tillgänglighet till primärvården

Patienterna i primärvården i Norrbotten är inte lika nöjda jämfört med rikets. Det visar den nationella patientenkäten.

Foto: Simon Eliasson

NORRBOTTEN2014-03-04 16:23

Kristian Damlin, beställarchef vid landstinget, säger att han är nöjd med resultatet i den nationella patientenkäten för primärvården i Norrbotten.

– Det som är glädjande är att patienterna vittnar om ett gott bemötande. Resultatet visar också på små stora skillnader jämfört med riket och jämfört med de tre senaste åren. Det finns dock flera förbättringsområden. Två av dessa är information och delaktighet, säger Kristian Damlin.

Patienterna får svara på frågor om: bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta, helhetsintryck och om de vill rekommendera primärvården.

FAKTA: Nationella patientenkät, primärvården Norrbotten

Upplevd kvalitet Norrbotten Riket

Bemötande 89 90

Delaktighet 77 79

Information 76 77

Tillgänglighet 81 79

Förtroende 84 85

Upplevd nytta 81 82

Rekomendera 82 83

Helhetsintryck 69 72

Nationell Patientenkät är en återkommande mätning av patientupplevd kvalitet som genomförs varje år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om