Det var glada miner från både Ryde och Hopp efter summeringen av fjolårets säsong för elsparkcyklarna. Redan då stod det klart att det inte var sista sommaren som norrbottningar skulle få ta del av det ack så populära färdmedlet. Nu är det inte heller länge kvar innan de åter placeras ut runt om i städerna.
Ett säkert knep för att veta att elsparkcyklarna är på väg ut är att hålla ögonen öppna efter gatusopningen i staden.
– Ja, vi brukar inte köra ut dem innan gatorna är sopade för att undvika att folk ska sladda och ramla i gruset. Så när gruset är borta rullar vi ut dem igen, säger Pär Sjölander, vd för Hopp Kiruna.
Han kan också bjuda på en trevlig nyhet för Hoppanvändarna i Kiruna.
– Det enda som är nytt är att vi ska in med ett minutpaket, så att man kan köpa hundra minuter för en peng och slippa startavgiften varje gång. Då blir det lite billigare för de som kör ofta.
Även i Luleå är det en liten väntan kvar innan de gröna elsparkcyklarna är på plats, men det är också helt nya elsparkcyklar som då rullas ut på stadens gator.
– De nya elsparkcyklarna är större och säkrare än tidigare modeller. De har större hjul, vilket ger en mer komfortabel åkning, och är utrustade med blinkers samt en förbättrad mobilhållare, vilket gör dem mer användarvänliga och säkerhetsmedvetna enligt kommunens önskemål, säger Robert Inde, pr-ansvarig på Ryde.
Ryde själva hade gärna sett ett tidigare startdatum, men har fått tydliga besked från kommunen.
– Vi har varit redo en längre tid, men det lanseringsdatum vi har fått från kommunen är den 28 maj. Vi hade gärna sett att vi kunde ställa ut elsparkcyklarna tidigare, då vädret är bra och vi ser ett växande behov hos Luleås invånare, säger Inde.
Företaget menar också att fört dialog med flera andra städer i länet, men valt att inte etablera sig på grund av för hårda krav från kommunerna.
– Vi har haft dialog med flera städer, men tyvärr har villkoren varit för hårda för att driva en hållbar verksamhet. Vi hoppas kunna hitta lösningar i framtiden, men för att det ska vara möjligt måste vi kunna erbjuda fler fordon till invånarna. Behovet finns, men det måste vara ekonomiskt hållbart för alla parter, säger Inde.