Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och i sommar ska 21 kilometer räls och 10 000 sliprar bytas ut längs sträckan mellan Boden och Riksgränsen. Detta sker utöver det stora rälsbytet som ska göras mellan Håmojåkk och Råtsi.
– Dessutom gör vi viktiga åtgärder på kontaktledningarna, vi rustar upp spårväxlar samt lagar och bygger nytt ren- och viltstängsel, säger Staffan Ökvist.
Parallellt med dessa åtgärder så pågår ett intensivt planeringsarbete för att ytterligare öka kapaciteten, bland annat så ska ett flertal bangårdar förlängas för att längre tåg ska kunna mötas. Banunderbyggnad ska förstärkas för att möjliggöra för tyngre tåg och det nya signalsystemet ERTSM installeras.
Från Trafikverkets sida påpekas det att Malmbanan är en viktig del i hela det svenska järnvägssystemet och en förutsättning för flera av de planerade industrisatsningarna i Norrbotten.
Trafikverket har listat en rad övriga åtgärder som ska genomföras:
• Avvattningsåtgärder bandel 111 Krokvik – Riksgränsen, förbättring av diken, dräneringar, trummor.
• Upprustning av spår till Stenbacken omformarstation bandel 111
• Upprustning av kontaktledning bandel 116 Råtsi – Svappavaara
• Utbyte av nätstationerna Boden, Luleå och Gällivare
• Faunapassage mellan Kalixfors och Råtsi, pågår, byggs klart 2025
• Gammelstads bangårdsförlängning, pågår, byggs klart 2025
• Kiruna malmbangård, ny spåranslutning mot LKAB, pågår, byggs klart 2026
• Ny spåranslutning Svartbyns industriområde
• Gällivare – Råtsi, spårbyte, 2025 görs sträckan Håmojåkk-Råtsi
• Leväjärvi (Peuravaara), ny spåranslutning mot Viscaria (Copperstone)
• Linaälv – Kalixfors, växelbyten och bangårdsförlängningar, pågår och blir klar 2026
• Sikträsk, bangårdsförlängning, startar 2025
• Boden – Gällivare, kontaktlednings- och hjälpkraftsupprustning, startar 2025