Därför är tågen försenade: "Bekymmersamt"

Undermålig snöröjning och viltolyckor. Det menar Tågkompaniet är anledningen till förseningarna som kostar företaget betydande kostnader. ”Bekymmersamt”, menar Tågkompaniet själva.

Norrtåg AB ägs av länstrafikbolagen i Sveriges fyra nordligaste län. Men det är Tågkompaniet som utför trafiken.

Norrtåg AB ägs av länstrafikbolagen i Sveriges fyra nordligaste län. Men det är Tågkompaniet som utför trafiken.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Norrbotten2018-05-22 05:00

Tågkompaniet sköter trafiken åt Norrtåg men när tåget inte går måste ersättningstrafik köras. Mats Wilhelmsson, chef för marknad och avtal på Tågkompaniet, säger att det innebär ”betydande kostnader”.

– Vi har haft en väsentligt sämre tågtrafik den här vintern än tidigare år. Därmed har vi också haft högre kostnader. Det är bekymmersamt, säger Mats Wilhelmsson.

Han säger att det finns olika anledningar till varför trafiken inte fungerat som den ska.

– I grund och botten så måste jag väl säga att våra tåg inte mår särskilt bra om inte Trafikverket rensar bort snön från spåren, precis som när du kör bil på vägen och det inte är plogat. Det som händer är att snön fastnar under tågen och det bildas is. Tågen måste in på verkstan och det tar väldigt lång tid eftersom det kan bildas flera ton is på kort tid.

Den senaste vintern har viltpåkörningarna har ökat med 300 procent jämfört med förra säsongen. Det är den andra orsaken till varför tågen inte gått som det ska, menar han.

– Viltolyckorna gör om man kör på tre fyra renar eller två älgar i en smäll så förstörs delar av tåget och måste in på verkstan.

Tycker ni att det fungerar bra när ni måste ersätta trafiken?

– Oftast gör det det men inte alltid. Ibland har vi haft något misstag med att en buss har kanske inte kört exakt rätt väg men generellt har det fungerat bra.

Hur säkerställer ni att de ni anlitar gör sitt jobb?

– Vi tar ansvar för att kunden kommer fram dit kunden har köpt sin biljett. För det har vi anlitat företag och i avtalen finns villkor för vilken typ buss det ska vara och sådana där saker som man normalt sett gör med underleverantörer.

Många resenärer klagar på att informationen är bristfällig, och Wilhelmsson medger att de inte alltid lyckas med att få fram all information, vilket han beklagar.

– Om det sedan är många eller få fall har jag svårt att avgöra men om det är så att tåget går sönder strax före avgång så är det klart att man försöker få fram taxi och buss så snart som möjligt. Men det kan bli förseningar om det är nära inpå avgång.

– Sedan kan vi ofta beställa i god tid, vi kanske vet kvällen före att – nej, det här tåget kommer inte att vara lagat i morgon bitti, vi kommer att behöva ersätta med buss och taxi.

Hur ska ni upprätta förtroendet?

– Finns bara ett sätt att göra det på och det är att se till att trafiken fungerar som det ska.

Vad gör ni för att förhindra att det händer igen?

– Vi håller på med en stor utvärdering. Vi har också diskussioner med Trafikverket och våra underleverantörer. Vi har sett att det finns saker vi kan göra på ett bättre sätt, exempelvis med informationen. Klart vi kan vara mycket mer proaktiva. Vi kan också se till att tågen fungerar bättre under vinterförhållanden och jobba med Trafikverket så de verkligen röjer bort snön som finns.

Resenärer känner att de inte kan lita på er och väljer alternativa transportmöjligheter för att säkerställa att de kommer fram. Vad säger du om det?

– Det är jättetrist om det blir så.

585 000 sms om inställda tåg, vad är din kommentar till det?

– Ja, att vi lyckades informera väldigt många gånger även om vi inte lyckades alla gånger.

Ska man inte istället sträva efter att man inte ska behöva skicka de där sms:en?

– Absolut. Absolut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om