Deras kunder kommer frÄn hela vÀrlden och de kommer till Norrbotten för att fÄ en exklusiv upplevelse.
â Det Ă€r norrskenet och naturen som gör att de vill hit. Sedan har de ofta en dĂ„lig bild av vad de mer kan göra, sĂ„ dĂ„ föreslĂ„r vi vilka aktiviteter de kan göra under deras vistelse hĂ€r. Det Ă€r ett förtroende för de lĂ€mnar allt till oss, sĂ€ger Ken Olsson, vd för Luxury Action Sweden AB.
Kunderna Àr allt frÄn framgÄngsrika professionella mÀnniskor med god ekonomi till miljardÀrfamiljer med privatplan. Ofta sker besöken under stor diskretion. NÄgot som gör att de ibland kan boka dem under ett kodnamn för att deras vistelse inte ska bli kÀnd.
â Men inte alltid för vi har haft vĂ€rldskĂ€ndisar som lagt ut bilder pĂ„ sina Instagram och Facebook. Vi hade en indisk cricketspelare och en kĂ€nd BollywoodstjĂ€rna som sjĂ€lva tog bilder med vĂ„ra mössor med vĂ„r logga pĂ„ och lade ut. Vi blev helt nedringda och fick mail frĂ„n hela Indien av folk som ville köpa vĂ„ra mössor. NĂ„gon skrev att det var synd att den inte var till salu för vi hade kunnat sĂ€lja en miljon mössor de dĂ€r veckan, berĂ€ttar Ken Olsson.
Efter mÄnga Är i besöksbranschen sÄ startade Ken Olsson, 2016, tillsammans med grundaren av det finska bolaget Luxury Action det svenska bolaget som fokuserar pÄ Sverige, Norge och Danmark. Ganska snart kom Jeanette HÀggqvist, som ursprungligen kommer frÄn Sundom utanför LuleÄ, med och sedan dess arbetar de tillsammans.
Deras sÀtt att arbeta skiljer sig frÄn en traditionell resebyrÄ.
â Till skillnad frĂ„n en traditionell resebyrĂ„ sĂ„ Ă€r vi pĂ„ plats med kunderna och springer framför dem för att allt ska fungera. Har vi en bokning pĂ„ en restaurang sĂ„ Ă€r vi dĂ€r innan och ser att bordet finns och att allt Ă€r fĂ€rdigt innan vi vĂ€lkomnar kunderna dit. Den av oss som fysiskt Ă€r med kunderna Ă€r lite som en assistent, sĂ€ger Ken Olsson.
â Bakom sitter jag och sköter logistiken, fyller Jeanette HĂ€ggqvist i.
Ett exempel Àr nÀr de hade en indisk familj dÀr dottern behövde Äka ivÀg och dÀr Ken och Jeanette ordnade den plötsligt uppkomna resan.
â DĂ„ behövde de en helikopter, vilket var svĂ„rt för mig att ordna dĂ€r pĂ„ plats. SĂ„ dĂ„ ringde jag Jeanette som bestĂ€llde dit en helikopter inom nĂ„gra timmar, sĂ€ger Ken Olsson.
â Vi Ă€r med frĂ„n början och vet alla detaljer. Varje morgon börjar med att dubbelkolla att allt Ă€r pĂ„ plats. Sedan gör man en trippelkoll för att inte missa nĂ„got, sĂ€ger Jeanette HĂ€ggqvist.
Ăr nivĂ„n pĂ„ de företag ni anvĂ€nder er av i Norrbotten tillrĂ€ckligt hög?
â Vi har byggt upp ett stort kontaktnĂ€t och under Ă„ren har vi valt ut att jobba med dem som vi tycker gör det vĂ€ldigt bra. NĂ€r vi lĂ€r kĂ€nna kunden sĂ„ brukar vi lĂ€gga till en aktivitet som de inte vet om, sĂ€ger han.
â En asiatisk grupp vi hade hörde vi prata om surströmming. DĂ„ hĂ€mtade jag tvĂ„ burkar hos mamma och Ă„kte tillbaka till lodgen. NĂ€r gruppen kom tillbaka frĂ„n hundspannsturen sĂ„ stod vi vid elden och gjorde klĂ€mmor. Vi trodde de skulle smaka en liten bit, men de tryckte i sig alla. De engelska deltagarna uppskattade det inte sĂ„ mycket, men de frĂ„n Asien Ă€lskade det, sĂ€ger Jeanette HĂ€ggqvist.