Åsa Gustafsson möter i sitt yrke elever som kanske först bara identifierar sig som till exempel en pojke på tolv år. Sedan börjar pojken spela ett instrument och börjar således benämna sig själv som en pojke som spelar gitarr. Det kan i sin tur göra steget naturligt att sedan bli en person som sjunger, går på konsert, uppträder och så vidare. Pojkens identitetsregister ökar, liksom möjligheten till flera olika upplevelser och möten.
- Det berikar människor att man har flera olika identiteter, säger Åsa Gustafsson.
- Det är utvecklande att ha tillgång till flera sidor av sig själv. Ens liv blir rikare. Att bara ha en identitet är begränsande, har man däremot ett stort register så kan man välja flera olika vägar att gå i livet.
Hon berättar att elever utvecklas på flera olika plan av utöva musik genom sång eller spela ett instrument.
- Det är helt fantastiskt när man ser människor börjar våga sjunga, och sedan uppträda inför andra. Det gör att människor växer, vågar och får en känsla av att "jag kan!".
Själv sjunger Åsa Gustafsson i kör, och konstaterar att vara en aktiv sångare inte bara får en att må bra själsligt.
Det tillkommer även faktiskt en stor kroppskännedom. Man lär sig stå stadigt, hitta sitt "mitten" i kroppen som möjliggör att sjunga med magstöd och man tränar den autonoma muskeln diafragman vid sång.
- Diafragman är en autonom muskel, det vill säga, vi kan inte styra den själva genom tanken. Men vi tränar upp diafragman genom sången.