Dyrare att tanka

Regeringen vill öka skatten för bensin och diesel. Åtgärden ska dra in fyra miljoner till staten, men transportintensiva norrbottensföretag drabbas hårt av förslaget.

vd. Stefan Lindbäck, Lindbäcks bygg, säger att konsumenterna blir de som i slutändan får betala skattehöjningen.

vd. Stefan Lindbäck, Lindbäcks bygg, säger att konsumenterna blir de som i slutändan får betala skattehöjningen.

Foto: Kurt Engström

NORRBOTTEN2015-03-27 15:59

För att minska växthusgasutsläpp från vägtrafiken och för att finansiera satsningar för att skapa jobb, föreslår regeringen en ökning av energiskatten för diesel med 48 öre per liter och skatten för bensin med 44 öre per liter.

Kent Andersson, åkeriägare i Luleå, har sju långtradare och fraktar varor från Mälardalen och uppåt. Han tycker inte om förslaget.

– Jag tycker att vi har tillräckligt höga skatter redan. Allt beskattas, vi betalar vägavgifter, vägskatt och så skatten på bränsle. Det tar lång tid innan vi kan ta ut ökade kostnader av kunden, säger han.

Ett företag som har många och långa transporter är Lindbäcks bygg. Företaget transporterar sina industriellt byggda flerbostadshus i cirka tjugo långtradare och varje bil kör ungefär 100 mil varje vecka.

– Den här skatteökningen kommer att läggas på slutkonsumenten, i vårt fall hyresgästen och bostadsrättsinnehavaren. Klart jag är bekymrad. Alla kommer ju får högre transportkostnader och särskilt där kollektivtrafiken inte är ett alternativ. Landsbygden drabbars och någonstans kommer köpkraften minska, säger Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks bygg.

Så tycker han att det är tråkigt att regeringen vill försämra Rot- och Rut-avdragen.

– De har tvättat svarta jobb vita, nu riskerar det att bli svartjobb igen.

Jord- och skogsbruket ska kompenseras fullt ut för höjningen av energiskatten på diesel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om