Ytskiktet på sträckor från Morjärv och norrut på E 10 ska få sig en uppfräschning under året. Dock inte hela vägen, utan de sträckor som inte nyligen asfalterats. Likaså ska två smala broar – den över Kälvsån och Grundträskån – breddas.
– Det ska ge bättre vinterväghållning, säger Birgitta Persson, kommunalråd i Överkalix, om de asfalteringsarbeten som ska genomföras.
Enligt planerna får övriga åtgärder vänta, då andra vägprojekt prioriterats högre.
– Att bygga om först 2020 är inte acceptabelt. Infrastrukturministern måste inse att det måste ske fortare, typ nu!
Persson, som sitter i E 10-gruppen, träffade i onsdags företrädare för åkerinäringen i Boden. Av dem fick hon beskedet att gruppens prioriteringar väl överensstämmer med näringens:
- Muorjevaarabacken
- Avakko–Sammakko
- Morjärv–Överkalix
Finns inga alternativ
Persson, som även uppvaktade ministern i oktober, säger att Elmsäter Svärd nog inte riktigt är medveten om alla problem med sträckan där många tunga, breda transporter går.
– De är inte medvetna om att det inte finns alternativ. Från Stenbron norrut finns det bara en väg. Händer det något är det nära nog en katastrof, säger Persson som gläds åt att även landstinget börjat trycka på i frågan.
I IF-Metalls inbjudan till ministern står bland annat 296 allvarliga olyckor och 21 dödsfall inträffat på E 10 sedan 2003.
Skillnad på liv och liv?
Där ställs också frågan: ”Är inte norrbottningarnas liv lika mycket värt som en stockholmares för infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd och regeringen Reinfeldt?”
Ministern måste provåka
Till debatten i Lappeasuando har även politiker bjudits in. Nilsson räknar också med att åkerinäringen och andra som berörs kommer att göra sin röst hörd.
– Oavsett vilket plan så måste hon åka efter olycksdrabbade E 10, säger Nilsson som ännu inte fått något besked om ministern kommer.
Han säger också att asfaltera om – lappa vägen – hjälper tillfälligt. Men att vägen fortfarande är kurvig och smal.
Bredare väg i gruvan
– Som smalast är det sex meter. I gruvan har vi åtta meter.
Nilsson påpekar att trafiksäkerheten på vägen är viktig för hans medlemmar. Många pendlar till och från arbetet, andra har sitt arbete på vägen. Dessutom trafikeras den av många skolskjutsar.
– Många känner en stark oro fram tills dess man meddelat att man kommit fram.