I veckan avslöjade Aftonbladets podd 200 sekunder att minst 65 Maxrestauranger har fått anmärkningar i kommunernas livsmedelskontroller runt om i Sverige. Några av de mest besvärande uppgifterna som framkommit är bland annat att toalettsitsar rengjorts i diskmaskinen och att milkshake tappats upp i skurhinkar – innan den sålts till kunder.
Enligt de 28 anställda som tidningen pratat med används samma trasor till toaletterna som till borden och mat som tappats på golvet får inte slängas.
Avslöjandet har skakat hamburgerkedjan i grunden och under tisdagen kallade Max sin personal till ett krismöte, där det bland annat framkom att alla anställda nu kommer få genomgå en obligatorisk utbildning i hygien och matsäkerhet.
På fredagkvällen gjorde den Luleåfödde vd:n Richard Bergfors ett utspel i en video på Instagram.
– Jag förstår att ni är besvikna, arga och ledsna. Det är jag också, tro mig, eftersom Max står för kvalitet, matsäkerhet och renlighet, säger han i videon.
Han fortsätter:
– Den bild som de senaste dagarna har förmedlats är långt, långt, långt ifrån verkligheten. Den är helt enkelt inte sann, utan den bygger på felaktigheter, överdrifter och osanningar som inte speglar hur det de facto är.
I en intervju med Norrbottens-Kuriren i januari berättade Richard Bergfors att Maxkoncernen förväntar sig en rekordomsättning på cirka 5,7 miljarder kronor under 2025 och att elva nya restauranger planeras att öppna i Sverige. En av dem i Kiruna.