"I ett samtalsrum i Helsingborg sitter en socialsekreterare och pratar med en klient. Men något är annorlunda. På bordet ligger en liten mikrofon kopplad till ett AI-system som i realtid transkriberar och sammanfattar samtalet. Projektet, kallat "Blink of an AI", är ett av Sveriges första försök att använda artificiell intelligens i socialtjänstens vardag – och det har redan börjat förändra arbetssättet. Handläggare rapporterar att de får mer tid för mänskliga möten, mindre stress och bättre dokumentation. Det här är inte framtidsvisioner – det är verklighet i svensk kommunal verksamhet 2025".
Inledningen på artikeln är faktamässigt korrekt men den är inte skriven av undertecknad – den är AI-genererad.
Med några knapptryck har AI-verktyget, Microsoft Copilot, skapat en inledning till den här artikeln. Exemplet är från Helsingborg där man infört AI inom socialförvaltningen som hjälpmedel och resurs i personalbristens tidevarv.
AI inom äldreomsorg och skola är framtiden.
– För kommuner finns inget alternativ för de har så mycket olika typer av samhällsservice att svara upp till gentemot invånarna. Många kommuner har stora ekonomiska bekymmer och personalbrist inom områden som vård och omsorg, skola och utbildning. AI kan vara ett sätt att omfördela resurser och effektivisera, säger Mats Snäll, senior rådgivare på Myndigheten för digital förvaltning.
Kanske du tänker på testrobotar som tas fram i en skyddad universitetsmiljö, mekaniska röster i telefonen, robotar i gruvor eller appar i mobiltelefonen som ChatGPT. Artificiell intelligens påverkar redan vår vardag – från automatiska översättningar till smarta hemlösningar.
Vi använder AI dagligen, utan att tänka på det.
ChatGPT och andra AI-chattbotar används hos en bred allmänhet idag. De kan skapa texter och bilder och har inbyggda finesser för översättning, omvandling och justeringar, för att nämna några funktioner.
En undersökning från Novus från februari i år visar att var tredje studerande använder generativ AI som ett verktyg i studierna varje vecka, medan tolv procent av tjänstemännen använder verktyg som Chat GPT varje vecka. Användandet kommer öka och användningsområdena inom kommunal verksamhet breddas
– Det är nästan bara fantasin som sätter gränser men sedan är det upp till de som kan AI att avgöra vilka typer som ska användas, säger Mats Snäll.
Det finns starka skäl för att hantera AI kontrollerat inom myndigheter och kommuner. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, och paraplyorganisationen AI Sweden, rekommenderar kommuner att samarbeta och nätverka. En rekommendation är att börja med en politiskt antagen AI-policy, ett dokument med riktlinjer.
– Det räcker inte bara med en policy, men det är en bra start. Jag tycker det är så pass komplext, stort och viktigt så man bör hantera det på det sättet.
Varför är det viktigt att öka medvetenheten och förståelsen kring AI och verktygen som finns?
– Det är jätteviktigt. De som har kommit igång och varit ganska öppna och innovativa kan ha fått problem med att folk inte håller sig till de regler, riktlinjer, som vi skrivit för man låter bli att vara försiktig istället. Släpper man alltför löst och fritt kan det dra iväg åt håll man inte vill.
En felaktig riktning är att använda privata licenser på jobbet inom offentlig verksamhet.
– Vi rekommenderar att alla som har ChatGPT eller andra GPT:er som stöd i sin verksamhet ska använda licenser som organisationen tillhandahåller och inte privata licenser. Risken blir att man utövar myndighetsutövning med sin privata digitala identitet och agerar och gör det på ett sätt som kanske hjälper eller skickar ut information som hanteras på olika sätt av de här GPT-miljöerna och det är inte alls bra. Vet inte människor att man inte får använda privata licenser, då använder man privata licenser.
Finns det gränser i en kommunal verksamhet för vad man kan använda AI till som du ser det?
– Jag kan inte peka ut exakta gränser på verksamhetsnivå idag eller befintliga verksamheter men ja, det finns självklart gränser. Alla myndigheter, oavsett om det är en kommun, region eller statlig myndighet har ju uppdrag. Vi får inte gå utanför de uppdragen och vi har jättemycket regler att förhålla oss till och de försvinner ju inte för att det är AI.
Det är kompetens hos människor som är avgörande var AI kan användas.
– Det är därför det är så viktigt för alla organisationer att se att personalen har den kompetens som krävs.
Finns det allmänt ett medvetet val kring AI och säkerhet?
– Det är jag helt övertygad om. Det handlar om att väga risk mot nytta och behov mot behov. Att tillgodose kommuninvånares behov gentemot den risk man har i information eller säkerhetsskyddad data.
Hur säkert är AI och de struktur som finns runt AI idag inom kommunala sammanhang?
– Det är väl ingen som vet exakt hur säkert AI är. Men det är ingen heller som kan säga exakt hur säker vår digitala miljö var innan AI. Men naturligtvis finns en stor osäkerhetsfaktor eftersom AI är väldigt komplex – inte bara teknik – utan faktiskt en företeelse. Det är en ny typ av verksamhet som är under rask utveckling och det går väldigt mycket snabbare än någon förutspått. Det finns en stor osäkerhetsfaktor, säger Mats Snäll.