Farligaste sträckorna på dödens väg

Döden på vägen. NSD har nu kartlagt de farligaste sträckorna längs E10:an i Norrbotten.

TAJT. E10 är smalare på vissa ställen. Det innebär att bärgning, räddningstjänst och polis har svårare att arbeta där.

TAJT. E10 är smalare på vissa ställen. Det innebär att bärgning, räddningstjänst och polis har svårare att arbeta där.

Foto: Hans Sternlund

NORRBOTTEN2015-01-08 06:00

Snörök, blixthalka, kolonkörning och smala passager. Under vinterhalvåret kan det vara extra riskfyllt att köra längs vägarna i Norrbotten. Samtidigt som många pendlar mellan städer och byar trafikeras också de större vägarna av både transportföretag, trafik kopplad till industrin och annan yrkestrafik. E10:an, eller Dödens väg som den också kallats, är hårt belastad av trafiken.

> Se karta över olyckor här

– De värsta sträckorna är från Skaulo till Gällivare och från Överkalix till Morjärv. Det är smalast där. Blir det ett tillbud där är det svårt att ta sig förbi, säger Karl-Gösta Iivari, delägare på Iivaris Åkeri i Kiruna.

Han menar att de smala delarna av vägen är de besvärligaste. Många av deras transporter går mellan Kiruna och Luleå. För närvarande har de 25 lastbilar ute på vägarna. Företaget har kört livsmedel, dolomit och många andra varor på de Norrbottniska vägarna sedan 1974. De vet hur vägarna ser ut och Karl-Gösta Iivari berättar att det är så pass smal väg att backspeglarna ibland möts över mittstrecket.

– Ja, det går speglar för oss när vi kör här, säger han.

Men enligt statistiken för svåra olyckor och olyckor med dödlig utgång ser det annorlunda ut.

NSD har nu kartlagt de farligaste sträckorna längs E10 mellan Luleå och Riksgränsen i en unik grafik för de senaste två åren. Totalt handlar det om tolv incidenter som betecknas som svåra olyckor och ytterligare sex olyckor med dödlig utgång. De värst drabbade delarna av vägen är strax söder om Gällivare samt vägen mellan Överkalix och Töreområdet. Mellan Gällivare och Björkberget är statistiken som svartast: fyra svåra olyckor och ytterligare tre där människor avlidit till följd av olyckan.

Precis som Karl-Gösta Iivari har också Jan Lundmark, polisinspektör vid trafikpolisen i Norrbotten, fått signaler från trafikanter att de smala avsnitten är ett problem.

– Hastigheterna brukar generellt sett vara ganska höga efter E10:an och det är inte bra. Och många klagar på standarden, dels att det är trångt och dels att lastbilar kör för fort, säger han.

Visserligen har både det totala antalet svåra och dödliga trafikolyckor i Norrbotten minskat under de senaste åren. Men det sker fortfarande många olyckor längs den trafikerade Europavägen.

– Om man ska titta på statistiken så händer det väldigt många olyckor. Jag skulle säga att E10:an är en farlig väg sett ur det perspektivet, säger Jan Lundmark.

Dödade i trafiken

1994*: 20

1995: 22

1996: 22

1997: 27

1998: 32

1999: 15

2000: 24

2001: 24

2002: 30

2003: 15

2004: 20

2005: 14

2006: 13

2007: 27

2008: 21

2009: 7

2010**: 10

2011: 20

2012: 16

2013: 15

2014: 13 (fram till 14-12-22)

Siffrorna gäller för Norrbottens län.

* Åren 1994-2002 inkluderas även personer som avlidit till följd av sjukdom.

** F o m 2010 exklusive självmord

Källa: Transportstyrelsen

Svårt skadade i trafiken

1994: 108

1995: 143

1996: 121

1997: 100

1998: 145

1999: 128

2000: 125

2001: 106

2002: 144

2003: 130

2004: 106

2005: 107

2006: 130

2007: 162

2008: 108

2009: 122

2010: 81

2011: 103

2012: 79

2013: 66

2014: 52 (fram till 14-12-22)

Siffrorna gäller för Norrbottens län.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om