Snörök, blixthalka, kolonkörning och smala passager. Under vinterhalvåret kan det vara extra riskfyllt att köra längs vägarna i Norrbotten. Samtidigt som många pendlar mellan städer och byar trafikeras också de större vägarna av både transportföretag, trafik kopplad till industrin och annan yrkestrafik. E10:an, eller Dödens väg som den också kallats, är hårt belastad av trafiken.
– De värsta sträckorna är från Skaulo till Gällivare och från Överkalix till Morjärv. Det är smalast där. Blir det ett tillbud där är det svårt att ta sig förbi, säger Karl-Gösta Iivari, delägare på Iivaris Åkeri i Kiruna.
Han menar att de smala delarna av vägen är de besvärligaste. Många av deras transporter går mellan Kiruna och Luleå. För närvarande har de 25 lastbilar ute på vägarna. Företaget har kört livsmedel, dolomit och många andra varor på de Norrbottniska vägarna sedan 1974. De vet hur vägarna ser ut och Karl-Gösta Iivari berättar att det är så pass smal väg att backspeglarna ibland möts över mittstrecket.
– Ja, det går speglar för oss när vi kör här, säger han.
Men enligt statistiken för svåra olyckor och olyckor med dödlig utgång ser det annorlunda ut.
NSD har nu kartlagt de farligaste sträckorna längs E10 mellan Luleå och Riksgränsen i en unik grafik för de senaste två åren. Totalt handlar det om tolv incidenter som betecknas som svåra olyckor och ytterligare sex olyckor med dödlig utgång. De värst drabbade delarna av vägen är strax söder om Gällivare samt vägen mellan Överkalix och Töreområdet. Mellan Gällivare och Björkberget är statistiken som svartast: fyra svåra olyckor och ytterligare tre där människor avlidit till följd av olyckan.
Precis som Karl-Gösta Iivari har också Jan Lundmark, polisinspektör vid trafikpolisen i Norrbotten, fått signaler från trafikanter att de smala avsnitten är ett problem.
– Hastigheterna brukar generellt sett vara ganska höga efter E10:an och det är inte bra. Och många klagar på standarden, dels att det är trångt och dels att lastbilar kör för fort, säger han.
Visserligen har både det totala antalet svåra och dödliga trafikolyckor i Norrbotten minskat under de senaste åren. Men det sker fortfarande många olyckor längs den trafikerade Europavägen.
– Om man ska titta på statistiken så händer det väldigt många olyckor. Jag skulle säga att E10:an är en farlig väg sett ur det perspektivet, säger Jan Lundmark.
Dödade i trafiken
1994*: 20
1995: 22
1996: 22
1997: 27
1998: 32
1999: 15
2000: 24
2001: 24
2002: 30
2003: 15
2004: 20
2005: 14
2006: 13
2007: 27
2008: 21
2009: 7
2010**: 10
2011: 20
2012: 16
2013: 15
2014: 13 (fram till 14-12-22)
Siffrorna gäller för Norrbottens län.
* Åren 1994-2002 inkluderas även personer som avlidit till följd av sjukdom.
** F o m 2010 exklusive självmord
Källa: Transportstyrelsen
Svårt skadade i trafiken
1994: 108
1995: 143
1996: 121
1997: 100
1998: 145
1999: 128
2000: 125
2001: 106
2002: 144
2003: 130
2004: 106
2005: 107
2006: 130
2007: 162
2008: 108
2009: 122
2010: 81
2011: 103
2012: 79
2013: 66
2014: 52 (fram till 14-12-22)
Siffrorna gäller för Norrbottens län.
Källa: Transportstyrelsen